Comp: Lipcowe nastroje w handlu tradycyjnym wciąż optymistyczne

Udostępnij artykuł
Lipcowy wskaźnik nastroju w handlu tradycyjnym (NHT) wyniósł 54,0 pkt., czyli uplasował się po stronie pozytywnej, chociaż spadł w stosunku do oceny czerwca aż o 11 pkt. – wynika z kolejnego badania przeprowadzonego przez M/platform. Podobną redukcję zanotował wskaźnik oczekiwań na sierpień (NHT+1), który spadł o 11,4 pkt. i wyniósł 52,7 pkt.

Obroty w handlu tradycyjnym w Polsce kolejny miesiąc rosną. Porównanie lipca 2021 do analogicznego okresu sprzed roku wskazuje na wzrost na poziomie 4,0 proc., a zatem niewiele niższym niż w miesiącu poprzednim. Nie ulega znaczącym zmianom także lista kategorii sterujących wzrostem, wciąż rośnie bowiem bardzo duża grupa produktów świeżych i na wagę, jak mięso, wędliny, owoce, warzywa czy nabiał. Dodatkowo wśród kluczowych grup produktowych w handlu tradycyjnym wzrostem charakteryzowały się napoje bezalkoholowe (+6,9 proc.), mrożonki, w tym lody (+4,4 proc.) czy wyroby tytoniowe (+2,9 proc.).

W przeciwieństwie do wcześniejszego miesiąca, w lipcu 2021 ponownie tendencja spadkowa towarzyszyła kategorii piwa, którego wartość sprzedaży rok do roku nieznacznie zmalała (-0,7 proc.), jednocześnie wzrosła natomiast sprzedaż alkoholi mocniejszych typu whisky, rum, gin czy likiery (+3,5 proc.) – skomentowała wyniki rynkowe Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Na spadek nastrojów może mieć wpływ wysoki poziom inflacji (5,0 r/r) oraz zapowiadana kolejna fala pandemii. Podobne nastroje wynikają ze wskaźników koniunktury prezentowanych przez GUS. W lipcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu hurtowym kształtował się na poziomie +8,2 – niższym niż w czerwcu (+9,7), a podobny wskaźnik dla handlu detalicznego był na poziomie -0,6 – niższym niż przed miesiącem (+0,6).

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Umożliwia korzystanie z atrakcyjnych ofert promocyjnych od producentów uczestniczących w programie oraz integruje wiele dodatkowych usług takich jak analityka sprzedaży czy aplikacja hop&shop, umożliwiająca korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”. Platforma zrzesza już ponad 12.000 sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC-LIPIEC 2021 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.