Comp ocenił, jak 2022 rok wpływa na sklepy

Udostępnij artykuł

W okresie styczeń-sierpień 2022 wartość sprzedaży w sklepach detalicznych wzrosła o 10,9 proc. Stało się tak przy spadku liczbie kupowanych produktów o 1,8 proc. Liczba wizyt w tym okresie była minimalnie większa (+1 proc.) w porównaniu do ubiegłego roku. Wzrost obrotów napędzany był wzrostami cen. Największe podwyżki widać na podstawowych produktach żywnościowych. W sierpniu za koszyk spożywczy M/platform płacono prawie 40 proc. więcej niż rok temu. Za zakupy Przekąsek i słodyczy +12 proc., a zakupy na imprezę +10 proc. W danych widać, że produktów o największych wzrostach cenowych, jak oleje czy produkty sypkie, kupujemy w sklepach tradycyjnych mniej.

retail analyse adobeStock

Wojna, inflacja, pogoda – wpływ na handel tradycyjny w 2022 r.

Analiza danych od początku roku do sierpnia z ponad 3,2 tysiąca sklepów tradycyjnych współpracujących z M/platform wskazuje na wzrost całkowitych obrotów o 10,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym czasie kupiliśmy o 1,8 proc. mniej produktów pod względem liczby sztuk. Natomiast liczba transakcji minimalnie wzrosła o 1 proc.

– Jeśli podzielimy omawiany okres ośmiu miesięcy 2022 na dwie części, to pierwsza – od stycznia do kwietnia odznaczała się rosnącą liczbą transakcji. Wpływ na to miały zwiększone zakupy związane z napaścią na Ukrainę. Kupowaliśmy więcej dla siebie – niepewni przyszłości oraz więcej dla innych – chcąc pomóc. Mówiliśmy także o wpływie zwiększonej liczby kupujących związanej z wojenną migracją. Okres sezonu czyli od maja do sierpnia był natomiast pod względem liczby transakcji na minusie. Czerwiec i lipiec w tym roku nie były tak gorące jak rok temu, co spowodowało spadek sprzedaży kategorii sezonowych.
komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.

Najszybciej rosną koszty podstawowych produktów spożywczych

Wzrost obrotów w sklepach tradycyjnych wynika głównie z rosnących cen. Tempo wzrostu kategorii jest bardzo zróżnicowane – od kilku do kilkudziesięciu procent.

– Aby lepiej zrozumieć różnice w tempie wzrostu cen w różnych kategoriach zbadaliśmy trzy koszyki oparte na różnych misjach zakupowych i porównaliśmy koszt zakupów w sierpniu br. do sierpnia 2021 roku. Koszyk zakupów spożywczych wzrósł o 38 proc., co oznacza, że dziś płacimy za niego o 27,71 zł więcej. Koszt zakupów przekąsek i słodyczy wzrósł o 12 proc. a zakupy na imprezę o 10 proc. Dwucyfrowy wzrost kosztów zakupów spożywczych widać już od listopada zeszłego roku, ale ponad dwudziestoprocentowe wzrosty są widoczne dopiero od marca tego roku, kiedy rekordowo wzrosły ceny oleju, produktów zbożowych i cukru. W zakupach używek czy przekąsek nie notowaliśmy tak gwałtownych wzrostów. Te są jednak nieuniknione ze względu na koszty surowców, paliwa i energii. W lipcu i sierpniu oba badane koszyki kategorii przekroczyły barierę dwucyfrowego wzrostu cen w porównaniu rok do roku.
– dodaje Ewa Rybołowicz.

Najszybciej drożejących kategorii kupujemy w sklepach tradycyjnych mniej

Wśród grup kategorii, których tempo wzrostu cen jest najwyższe są oleje i oliwy, karma dla zwierząt oraz żywność sucha.

– Średnia cena olejów i oliw w drugim tygodniu września przekroczyła o 70 proc. średnią cenę tygodniową z 2021 roku, a o 30 proc. średnią cenę żywności suchej. Jednocześnie widzimy, że to m.in. tych grup produktowych Polacy kupują w sklepach tradycyjnych mniej. Sprzedaż olejów i oliw w ostatnich miesiącach jest o 30 proc. mniejsza, sprzedaż Żywności suchej o około 20 proc. Ze względu na podstawowy charakter tych grup produktowych zakładamy, że konsumenci szukają ich w tańszych kanałach sprzedaży. Być może rezygnują z wygodnych zakupów pod domem, a poświęcają więcej wysiłku na zakupy w sklepach wielkoformatowych. W najbliższych miesiącach spodziewamy się nasilenia takich zachowań, a także poszukiwania promocji, zmiany produktów na tańsze, zwiększonej sprzedaży marek własnych. Dla wielu konsumentów może to być także czas rezygnacji z niektórych produktów.
komentuje Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform.

Porównanie wartości koszyka oparte na danych transakcyjnych dla listy produktów najczęściej kupowanych w danej kategorii. Porównanie cen koszyków dotyczy średniej miesięcznej ceny produktu, którą płacili kupujący w kasie.

Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie transakcji. Objęła próbę sklepów Like for Like N = 3129 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego współpracujących z M/platform.

Źródło: Comp

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– MAJ-CZERWIEC 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Stacja Benzynowa & Convenience Store maj-czerwiec 2022

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.