Dobre perspektywy dla Orlenu Lietuva i Możejek

Udostępnij artykuł
PKN Orlen  intensyfikuje współpracę  z Kolejami Litewskimi. 14 sierpnia br. szefowie obu spółek: Daniel Obajtek i Mantas Bartuska podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy.  Zainaugurowano odbudowę torów na trasie Możejki-Renge. W wydarzeniu wziął także udział Minister Transportu Litwy, Rokas Masiulis.

Zgodnie z podpisanym  w Możejkach  porozumieniem o współpracy, Orlen Lietuva, litewska spółka z Grupy Orlen zadeklarowała  dalsze korzystanie z usług Kolei Litewskich. Jednocześnie podjęto zobowiązanie rozszerzenia kooperacji o przewóz produktów w kierunku granicy z Polską. Transport produktów Orlen Lietuva na tej trasie wzrośnie o kilkaset tysięcy ton z obecnie dostarczanych 600 tys. ton. Dzięki temu zwiększy się elastyczność operacyjna Grupy Orlen i bezpieczeństwo paliwowe w regionie państw bałtyckich i Polski.

– Orlen Lietuva to strategiczna spółka dla całego regionu. Aby wykorzystać swój potencjał potrzebuje dalszego rozwoju. Dzisiejsze decyzje i deklaracje dotyczące poszerzania współpracy to potwierdzenie, że mamy spójną wizję dla przyszłości Możejek. Dobra współpraca między PKN Orlen i jego litewskimi partnerami powinna przełożyć się na korzyści biznesowe dla wszystkich stron – powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. Jednocześnie podkreślił, że obecne, dobre stosunki między firmami to odzwierciedlenie relacji, jakie łączą Polskę i Litwę. – W biznesie ważne jest również sprzyjające otoczenie. My uzyskaliśmy bardzo duże wsparcie, dzięki otwartemu, pełnemu zrozumienia podejściu Panów Premierów: Mateusza Morawieckiego i Sauliusa Skvernelisa.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO BRANŻY STACJI PALIW
> link do aktualnego numeru <

– Dzisiejsze porozumienie to nasz wspólny sukces. Dla Kolei Litewskich oznacza ono gwarancję dobrej, długoterminowej współpracy z jednym z najważniejszych klientów, jakim jest Orlen Lietuva. Dla rafinerii ważne jest natomiast zapewnienie wysokiej jakości usług logistycznych. Dlatego obie strony zainteresowane są poszukiwaniem nowych kierunków współpracy i wypracowywaniem obustronnie korzystnych rozwiązań – powiedział Mantas Bartuska, szef Kolei Litewskich.

– Cieszę się, że możemy dziś mówić o wzmacniającym się partnerstwie i nowych możliwościach. Sprawa Renge, która od lat psuła stosunki między naszymi krajami, jest zamykana. Litwa zadeklarowała odbudowę torów i dzisiaj po raz kolejny potwierdziła, że realizuje to zobowiązanie  powiedział Rokas Masiulis, Minister Transportu Litwy.

Prezesi: PKN Orlen  Daniel Obajtek i Kolei Litewskich  Mantas Bartuska ułożyli wspólnie pierwszą szynę na odbudowywanym odcinku torów z Możejek do łotewskiego Renge. Po 10 latach od jego demontażu, rafineria odzyska najkrótszą drogę dostaw na Łotwę i do Estonii. Zgodnie z deklaracją litewskiego przewoźnika pierwsze ładunki zostaną odprawione już pod koniec przyszłego roku. To szczególnie ważne, ponieważ na północy lokowane jest aż do 20 proc. produkcji z rafinerii w Możejkach.

PKN Orlen rozważa również inwestycję  w modernizację litewskiej rafinerii. Analizowane są możliwości zwiększenia wydajności rafinerii, co pozwoliłoby jej na efektywniejsze funkcjonowanie, także przy zmiennym otoczeniu makroekonomicznym. Wstępne prace idą w kierunku pogłębienia (zwiększenia konwersji) przerobu ropy w rafinerii w Możejkach. W lipcu, po przeprowadzonych analizach, zawarty został kontrakt z wybraną firmą na zakup licencji i przygotowanie projektu bazowego instalacji Hydrokrakingu Pozostałości Próżniowej w litewskim zakładzie. Pogłębienie przerobu jest kluczowym elementem zwiększania uzysku paliw z przerabianej tam ropy naftowej.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.