Dodatkowy zysk: Interes z dymkiem

Udostępnij artykuł

Według aktualnych badań firmy badawczej Nielsen, udział wartościowy papierosów wśród wszystkich artykułów szybkorotujących wynosi aż 38,9 proc. Papierosy wyprzedzają zatem pod tym względem takie kategorie jak piwo (19,5 proc.), wódka (19,5 proc.) czy napoje bezalkoholowe (5,2 proc.). Stacje benzynowe mają również znaczący udział w sprzedaży papierosów. Zgodnie z danymi firmy Nielsen w okresie od sierpnia 2008 do lipca 2009 udział stacji paliw w sprzedaży tej kategorii wyniósł 8,1 proc. Rok wcześniej (dane za okres od sierpnia 2007 do lipca 2008) wyniósł on 7,3 proc.
Wartość sprzedanych w Polsce papierosów w okresie od sierpnia 2008 do lipca 2009 to aż 16 mld złotych. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej odnotowano wzrost o 8,2 proc. – Zmiana wynika przede wszystkim z podwyżki akcyzy, która przełożyła się na cenę papierosów. Z danych dotyczących ilości sprzedanych papierosów wynika bowiem, że kupuje się ich mniej. W omawianym okresie liczba sprzedanych paczek papierosów zmalała o 9 proc. – zaznacza Maciej Rzentarzewski, ekspert z firmy badawczej Nielsen.

Gusta i guściki

Królują papierosy w rozmiarze King Size (84 mm długości), w ujęciu ilościowym stanowią one aż 76,5 proc. wszystkich papierosów (pod względem wartości: 76,2 proc.). Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się papierosy o długości 100 mm (10,2 proc udziału ilościowego i 11,3 proc. udziału wartościowego) i 70 mm (11,8 proc. udziału ilościowego i 10,9 proc. udziału wartościowego). Na uwagę zasługuje fakt, że aż 52,5 proc. udziałów ilościowych mają papierosy „light”, czyli więcej niż papierosy „zwykłe”, których udział wynosi 36,1 proc. Udział ilościowy papierosów „super light” to 10,8 proc.
– Z danych dotyczących sprzedaży papierosów wynika, że polscy palacze zdecydowanie gustują w papierosach tradycyjnych. Rzadziej wybierane są przez nich papierosy smakowe np. mentolowe. Udział ilościowy papierosów bez dodatków smakowych wynosi aż 83,5 proc. W przeważającej większości kupowane są papierosy po 20 sztuk w opakowaniu – mówi Maciej Rzentarzewski.

Z badań wynika, że polscy palacze przywiązują dużą wagę do cen. 59,1 proc. udziału ilościowego w sprzedawanych papierosach mają papierosy o niskiej cenie. Papierosy premium mają 12,8 proc., a papierosy o cenie średniej: 28,1 proc.

Palacze wybierają Marlboro i L&M

Faktem wartym odnotowania jest różnica pomiędzy preferencjami klientów na stacjach benzynowych a decyzjami podejmowanymi w innych punktach sprzedaży. – Główne, najbardziej rozpoznawalne marki takie jak Marlboro czy L&M generują większe udziały na stacjach paliw niż w ogólnej sprzedaży detalicznej – podkreśla Maciej Rzentarzewski. Na stacjach paliw udział wartościowy papierosów Marlboro w całej kategorii „papierosy” wynosi aż 18 proc., papierosy L&M mają 17,4 proc. udziału. Dominująca pozycja obu marek uwidacznia się jeszcze wyraźniej na stacjach sieciowych. Marlboro posiada tam 23 a L&M 21,8 proc. udziałów. W pozostałych punktach sprzedaży obie marki również są najchętniej kupowane, ale ich przewaga nie jest aż tak duża jak na stacjach benzynowych. Udziały w ogólnej sprzedaży detalicznej (z wyłączeniem stacji paliw) wynoszą 8,3 proc. dla Marlboro i 15,9 proc. dla L&M.
Z pozostałych marek dobrze sprzedających się na stacjach paliw warto wymienić Viceroy (5,5 proc. udziału na stacjach benzynowych i 5,7 proc. na stacjach sieciowych), West (4,8 proc. i 5,5 proc.) oraz Red&White (6,1 i 5,3 proc.)

Warto przyjrzeć się również zmianom w wielkości sprzedaży poszczególnych marek. Sprzedaż papierosów Marlboro w okresie od czerwca 2008 do maja 2009 była większa w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej o 24,9 proc. na stacjach paliw i o 38,6 proc. na sieciowych stacjach paliw. Marka L&M odnotowała wzrost o 19,7 proc. na stacjach paliw i o 24,7 proc. na stacjach sieciowych. Dla pozostałych marek wzrosty wynosiły: Viceroy: 28 i 41,3 proc., West: 25,3 i 35,8 proc. Red&White: 27,8 i 34,1 proc., Pall Mall: 15 i 23,7 proc. Vogue: 12,2 i 17 proc., Golden American: 3,0 i 16,3 proc., Camel: 67,9 i 70,2 proc.