[SPECJALNIE DLA NAS – RAPORT 2022] Okres ostatnich miesięcy to czas niesamowitej dynamiki życia gospodarczego w Polsce. Nie inaczej jest z handlem, który przeobraża się dziś w niesłychanym tempie pod wpływem takich czynników jak wszechobecna cyfryzacja, pandemia, wojna w Ukrainie, dynamiczne otoczenie regulacyjne, inflacja oraz wzrastające oczekiwania Klientów. Jeśli dodatkowo uwzględnimy fakt bardzo wysokiej konkurencyjności polskiego rynku (25 sklepów / 10 tys. mieszkańców vs 2-4 sklepy we Francji i Niemczech) to mamy obraz skali i dynamiki przeobrażeń na wielu płaszczyznach. Równie intensywny acz owocny okres mamy w Carrefour. – pisze na łamach publikacji „Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna – Raport 2022” Krzysztof Łagowski, dyrektor ds. sklepów convenience Carrefour Polska.
Ostatnie miesiące uwypukliły wiele wyzwań, które muszą być zaadresowane przez firmy handlowe. Na pewno zaliczyłbym to nich zwiększenie elastyczności i odporności łańcuchów dostaw, gdyż covid i wojna na Ukrainie boleśnie zrewidowała wiele modeli. Omnikanałowy model Carrefour (wiele synergii między formatami, silna logistyka, europejska baza dostawców Grupy Carrefour) udowodnił swoją efektywność, dzięki czemu turbulencje w dostępności asortymentu zostały zminimalizowane. To niewątpliwie ważny aspekt współpracy z Carrefour doceniany przez naszych partnerów franczyzowych.
Obecny poziom inflacji nie jest dobry dla nikogo. Handel detaliczny najszybciej notuje wysokie wzrosty cen, ponieważ jest to koniec łańcucha dostaw. Ceny detaliczne kumulują wzrosty cen surowców, kosztów produkcji i transportu, energii elektrycznej i wreszcie pracy. W Carrefour wierzymy, że w obecnej sytuacji ci gracze, którzy mają dobrze zoptymalizowane procesy logistyczne, będą mogli odczuć realne korzyści z tego płynące. Myślę, że rozwiązania logistyczne (obok cyfryzacji) są kluczem do sukcesu w handlu przyszłości.
Kolejnym z priorytetów staje się poprawa pozycji kosztowej. Przez ostatnie lata wiele firm znajdowało się na stałej, dynamicznej trajektorii wzrostowej. W takiej sytuacji priorytet optymalizacji koszów był stosunkowo niski. Dziś obserwujemy drastyczne wzrosty praktycznie wszystkich pozycji (koszty energii, remonty, aktywa) dlatego efektywność operacyjna i kosztowa będzie szalenie ważna.
Olbrzymi potencjał wzrostu sprzedaży jest uwalniany dzięki wykorzystaniu danych sprzedażowych, co umiejętnie rozwijamy w Carrefour. W wielu firmach danych jest mnóstwo, ale są w organizacji rozproszone i nadają się do wykorzystania w bardzo ograniczonym stopniu. Mówi się, że dane to nowa ropa naftowa XXI wieku. Osobiście uważam, że w dzisiejszym świecie wygrywa ten, kto potrafi sprawnie danymi zarządzać i z nich korzystać w podejmowaniu decyzji biznesowych. W praktyce zarządzanie danymi sprowadza się do tego, że franczyzobiorcy prowadzący sklepy Carrefour Express otrzymują od nas rekomendacje do optymalizacji wybranych kategorii, rearanżacji powierzchni sklepu, polityki cenowej, co przekłada się na wzrost rentowności sprzedaży.
I wreszcie konsument. Zmiany wywołał czas pandemii, zachowania zakupowe zmieniają się pod wpływem inflacji oraz coraz mocniej doświadczanych zmian klimatycznych. Wreszcie wojna w Ukrainie zmienia nas nie tylko jako osoby, ale również jako konsumentów, prowokując do myślenia na temat wartości najważniejszych w życiu. Coraz większego znaczenia nabierają kwestie odpowiedzialności (polityka ESG). Jako Carrefour mamy bardzo dużo zaoferowania naszym klientom oraz franczyzobiorcom (m.in. szeroka oferta produktów bio, lokalnych, refillomaty) co jest doceniane i przekłada się wzrost wartości koszyka i ilości klientów.
Nie zapominamy też o rozwoju. Dziś sieć liczby blisko 700 sklepów Carrefour Express, w tym 100 na stacjach paliw, prowadzimy również ponad 40 własnych stacji benzynowych. W ostatnich 12 miesiącach otworzyliśmy ponad 100 sklepów Express z partnerami franczyzowymi w tym kilkanaście z operatorami stacji paliw. Ale sztuką nie jest otworzyć sklep – dla nas ważniejsze aby był rentowny, win- win dla 3 stron: franczyzodawcy, franczyzobiorcy oraz klienta końcowego, aby dzięki współpracy z Carrefour franczyzobiorca budował kapitał do dalszego rozwoju. Dla mnie sklep convenience na stacji to znacznie więcej niż klasyczne „lokalizacja, szybkość i cena”. Dziś klient oczekuje wysokiej jakości oferty, pozytywnych doświadczeń zakupowych. Odpowiedzią jest właściwa aranżacja, dobór asortymentu, atrakcyjna wizualizacja, stała optymalizacja. Dzięki takiemu podejściu, po wdrożeniu konceptu Carrefour Express obrót sklepu wzrasta od 30 do 80 proc.
Źródło: „Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna – Raport 2022” (wydawca: BROG B2B)
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.