[SPECJALNIE DLA NAS] Irlandzkie powiedzenie mówi: „It’s better to pay the butcher than the doctor”, czyli „Lepiej zapłacić rzeźnikowi niż lekarzowi”. Jego sens oznacza, że lepiej jeść żywność wysokiej jakości i płacić za nią więcej, niż spożywać tanio kupowane produkty niskiej jakości, a pieniądze wydawać na swoje leczenie. Przesłanie zawarte w irlandzkim przysłowiu wcielają w życie lokalne sieci sklepów convenience. Jakość oferty wskazywana przez ekspertów rynku jako dominująca w skali światowej. Przyjrzyjmy się zatem kilku z nich bliżej. – proponuje w bieżącym wydaniu naszego magazynu Leszek Jurczak Regional Relationship Partner Central and Eastern Europe NACS | Advancing Convenience & Fuel Retailing.
Artykuł ukazał się na łamach wydania magazynu Stacja Benzynowa & Convenience Store
Avoca
Avoca to sieć kilkunastu sklepów o długiej historii, gdyż początki firmy sięgają 1723 roku. Firma zaczynała jako niewielki warsztat tkacki. Z czasem, po zmianach własnościowych, skoncentrowała się na sprzedaży świeżej żywności i osiągnęła wyjątkowy sukces.
Współcześnie Avoca to sklepy spożywcze z ofertą wysokiej jakości żywności wraz z rozbudowaną ofertą mięs na dedykowanych stoiskach, delikatesy, winiarnie, restauracje oraz kawiarnie w jednym.
Flagowy sklep Avoca Ballsbridge znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Aviva Stadium, w dzielnicy w której swoje europejskie biura mają giganci technologiczni, korporacje finansowe zatrudniające wielu profesjonalistów, stanowiących główną bazę klientów. We flagowym sklepie sieci znajdują się delikatesy ze stoiskami z daniami gotowymi „grab&go”, bufet śniadaniowy, stacja kawowa z obsługującym ją baristą. Jest też piekarnio-ciastkarnia z wypiekanym na miejscu pieczywem oraz słodkościami własnej produkcji. Można wybrać dania ze stacji grill, która oferuje codziennie świeżo przygotowywane, całe pieczone kurczaki na wynos oraz duży wybór kanapek z kurczakiem na ciepło. Całość dopełnia Pizza Avoca, czyli centralnie zlokalizowany piec do pizzy, w którym wypiekane są różne rodzaje pizzy do zjedzenia na miejscu i na wynos.
Układ sklepu pozwala na szybkie zakupy asortymentu convenience ze stoisk usytułowanych przy wejściu, a także dłuższą wizytę i podróż w świat kulinariów w głębi sklepu. Ogólne wrażenie, po przekroczeniu drzwi wejściowych do sklepu, to obfitość opcji kulinarnych, przygotowanych tak, żeby zaspokoić wszystkie gusta i dostosować się do różnego poziomu budżetu klientów.
Eksperci foodservice branży convenience od kliku lat zdecydowanie najwyżej oceniają rozwój rynku irlandzkiego.
Maxol
Kolejny ważny podmiot w kanale convenience to Grupa Maxol, posiadająca sieć blisko 250 stacji, będąca jedną z największych na rynku irlandzkim. Jest to firma rodzinna, szczególnie przywiązana do swojego dziedzictwa i tradycji, co ma odzwierciedlenie w ofercie gastronomicznej.
W 2017 roku powstał flagowy koncept tej sieci, zlokalizowany na przedmieściach Dublina o nazwie Maxol Ballycoolin. Ballycoolin to duży, dwupoziomowy budynek z komfortową strefą wypoczynku dla ponad 100 osób, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz stacji. Wi-fi dla klientów jest bezpłatne, a punkty ładowania telefonów są rozmieszczone w wielu dogodnych miejscach. Sieć oferuje własną markę kawy Rosa, która jest przygotowywana w wersji „bean to cup” i podawana w 100 proc. biodegradowalnych naczyniach jednorazowych.
Insomnia Coffee
Partnerem Maxol jest sieć Insomnia Coffee oferuje bogaty wybór wysokiej jakości napojów kawowych i przekąsek przygotowywanych przez baristów, które zaspokoją każdy gust. W sklepie Maxol klienci znajdą szeroki wybór różnorodnych owoców, pieczywa wypiekanego na miejscu oraz świeżo przygotowanych kanapek Grab & Go. Ofertę dopełniają „delikatesy na ciepło i na zimno” oraz dania obiadowe oferowane przez cały dzień.
OKR Group
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie klientów na gorące, świeżo przygotowywane posiłki, w ubiegłym roku Maxol ogłosił partnerstwo z inną irlandzką firmą rodzinną – Grupą OKR. OKR to wiodący irlandzki operator franczyzy gastronomicznej, posiadający na rynku irlandzkim takie marki jak Burger King i Apache Pizza. Burger King uzupełnia ofertę gastronomiczną Maxol Ballycoolin.
Applegreen
Applegreen to sieć stacji paliw i sklepów convenience z blisko 200 punktami sprzedaży w Irlandii. Poprzez partnerstwa biznesowe z innymi podmiotami na rynku convenience, Applegreen tworzy na każdej stacji mix ofertowy, który jest dopasowany do oczekiwań klientów w konkretnej lokalizacji.
Freshii
Na stacjach Applegreen można znaleźć punkty kanadyjskiej sieci Freshii, której motto na lokalnym, irlandzkim rynku brzmi „The Tastiest, Healthiest food in Ireland”. W ofercie Freshii znajdują się świeżo przygotowane sałatki, burritos, wrapy, smoothies i soki z kurkumy. Freshii stawia na świeże składniki i zbilansowany, zdrowy skład kaloryczny, ponieważ cała oferta jest przygotowywana pod okiem firmowego dietetyka.
Chopstix
Kolejnym partnerem gastronomicznym, z którym Applegreen rozwija swoje stacje, jest Chopstix, czyli sieć oferująca prostą kuchnię azjatycką w wersji convenience, czyli jednorazowych opakowaniach i po przystępnych cenach. Chopstix jest dostępny w sieci Applegreen głównie w lokalizacjach autostradowych i jest ceniony przez klientów za bardzo korzystną proporcję ceny i szybkości serwowania posiłku do jego jakości.
Trend wegański
Applegreen, jako jedyna z sieci stacji kilka lat temu dostrzegła rosnący w gastronomii trend wegański i zbudowała szeroką ofertę potraw z tej kategorii, często z wykorzystaniem roślinnych zamienników mięsa. Składają się na nią Vegan Sausage Roll, Vegan Spicy Chickpea and Kale Pie, Vegan Falafel and Hummus Wrap. Całość oferty uzupełniają soki owocowe tłoczone na zimno i – jak przystało na dużą sieć stacji paliw – własna marka kawy braeburn Coffee, wraz z szeroką ofertą przekąsek.
Wnioski
Podsumowując, irlandzki rynek foodservice w kanale convenience jest bardzo dojrzały, konkurencyjny, a także jest źródłem inspiracji dla menedżerów z branży retail z różnych krajów Europy myślących perspektywicznie o rozwoju swojej oferty. Podczas wakacyjnych wojaży warto odwiedzić gościnną Zieloną Wyspę i zapoznać się ofertą kulinarną na stacjach.
O autorze
Leszek Jurczak – doświadczony menedżer z branży HoReCa i Retail. Jest regionalnym reprezentantem NACS na terenie Europy Centralnej i Wschodniej.
O organizacji
NACS – założone w 1961 roku w USA (jako National Association of Conveniece Stores) jest obecnie wiodącym globalnym stowarzyszeniem branżowym zrzeszającym ponad 1300 firm z segmentu convenience retail i forecourt retail. Jest obecne w ponad 50 krajach świata.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.