Ekspertka Nielsen: produkty bio zdrowo rosną

Udostępnij artykuł
709 mln zł na produkty bio wydali Polacy w ciągu ostatnich 12 miesiącach, a kategoria rośnie +20 proc. rdr. Pandemia nie powstrzymała sprzedaży, a na podium utrzymały się te same kategorie: jedzenie dla dzieci, jogurty, mleka roślinne. Skorzystały również produkty do gotowania. Rozwój trendów prozdrowotnych, lokalności, troski o środowisko oraz marek własnych dostępnych w dyskontach zapowiadają dalsze wzrosty – komentuje Monika Dyrda, Client Director w Nielsen Connect.

W ostatnich dwunastu miesiącach zakończonych w czerwcu 2020 roku Polacy na produkty bio* wydali 709 mln złotych biorąc pod uwagę wyłącznie zakupy dokonane w sklepach niespecjalistycznych. Stanowi to 0,5 proc. wydatków na cały koszyk spożywczy. Sprzedaż wartościowa tych produktów rośnie dynamicznie +20 proc. rdr, czyli 3,5 razy szybciej niż sprzedaż całego koszyka spożywczego. Pandemia nie powstrzymała rozwoju sprzedaży produktów bio. Obserwujemy wzrosty sprzedaży we wszystkich miesiącach br. w porównaniu do roku ubiegłego

Na podium kategorii bio o największej sprzedaży wartościowej w pierwszej połowie 2020 roku pozostają te same kategorie, co w roku ubiegłym. Nastąpiła jednak zmiana miejsc. Jedzenie w słoiczkach dla dzieci wyprzedziło plasujące się obecnie na drugiej pozycji jogurty oraz roślinne substytuty mleka. Zmiany objęły również dalsze pozycje. Wódka, która w rankingu za rok 2019 roku znalazła się na 4. miejscu pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży bio, zajmuje obecnie 6. lokatę. Ustąpiła miejsca kategorii: soki, nektary, napoje bezalkoholowe oraz kategorii mleko modyfikowane dla dzieci.

W majowym badaniu Nielsena „Shopper shift to new normal” 4 na 10 Polaków zadeklarowało, że w czasie pandemii gotowali częściej niż wcześniej. Trend samodzielnego przygotowania posiłków zdecydowanie wpłynął również na dwu a nawet trzycyfrowe wzrosty sprzedaży produktów bio w wybranych kategoriach w drugim kwartale 2020 w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Były to odpowiednio +221 proc. ryż, +116 proc. mąka, +79 proc. przeciery pomidorowe oraz +37 proc. oleje i oliwy.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC 2020 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Jednak wśród trendów, które najbardziej sprzyjają sprzedaży produktów bio dominują: troska o zdrowie i środowisko, poszukiwanie lokalnych produktów. Ważnym czynnikiem jest również miejsce zakupów.

Zdrowie jest dla Polaków jedną z największych wartości, a w sytuacji jego zagrożenia zdecydowanie częściej sięgają po produkty zdrowotne. Ta kategoria urosła najwięcej, bo aż o 40 proc. w okresie pandemii. W tym samym czasie w badaniu Nielsena “Shopper shifts to new normal” co czwarty Polak powiedział, że kupuje nawet więcej lokalnych produktów niż przed tym okresem. Wybór takich produktów potwierdza utrzymująca się na czele listy top20 Nielsen BookScan wegańska książka kucharska “Jadłonomia po polsku”. Z kolei troska o zdrowie oznacza często również szersze zainteresowanie kwestiami związanymi z ochroną planety. Konsumenci chcą wybierać świadomie produkty kierując się zasadą: dobry dla mnie, dobry dla środowiska. Dowodem tego są liczne akcje producentów i dystrybutorów skupione wokół idei niemarnowania żywności i zmniejszania zużycia plastiku.

A kiedy mowa o sieciach handlowych trzeba zaznaczyć, że Polacy najczęściej kupują produkty bio w sklepach dużego formatu, gdzie pozostawiają 7,8 zł z każdych 10 zł przeznaczanych na takie zakupy. Ostatnie miesiące dodatkowo umocniły dyskonty na pozycji lidera w sprzedaży produktów bio. Na ten format przypada już ponad połowa naszych wydatków na produkty certyfikowane. Tu z kolei widać siłę marek własnych, które w omawianym okresie stanowiły 41 proc. sprzedaży produktów bio. Dystrybutorzy szybko odpowiadają na trend bio, ale to również duża szansa, którą dostrzegli już także producenci produktów brandowych. Produkty bio stanowią dziś w Polsce 0,5 proc. sprzedaży koszyka FMCG, a we Francji, stanowiącej jeden z najbardziej rozwiniętych rynków w tym obszarze, aż 5 proc. To pokazuje, jak duży potencjał pozostaje wciąż do wykorzystania.

Źródłem danych podanych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego Nielsen, sprzedaż wartościowa w okresach lipiec’19 – grudzień’20 vs YA oraz marzec-czerwiec’20 vs YA.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 31.07.2020
Aktualizacja: 04.08.2020