Rynek elektromobilności w Polsce dynamicznie się rozrasta: przybywa aut zeroemisyjnych i kierowców, którzy przesiadają się do „elektryków”. Potrzeba więc równoległego rozwoju infrastruktury do ładowania pojazdów. To dobry moment, aby o elektromobilności pomyśleć w kontekście inwestycji. Zanim jednak przystąpimy do jej realizacji, warto rozważyć kilka aspektów – radzą eksperci Elocity, firmy specjalizującej się w rynku elektromobilności.
Po pierwsze: określ cel inwestycji w stacje ładowania
Wśród inwestorów, działających na rynku elektromobilności, możemy wyróżnić takie podmioty, których głównym celem biznesowym jest zarabianie na usługach ładowania i takie, dla których usługa ładowania uzupełnia ofertę podstawowego biznesu. Do drugiej grupy zaliczymy m.in. właścicieli hoteli, centrów handlowych czy budynków biurowych, dla których postawienie stacji ładowania będzie wartością dodaną dla klientów i/lub atutem wizerunkowym.
Dla przykładu: stacje ładowania na terenie centrów handlowych z jednej strony tworzą wizerunek miejsca ekologicznego i podążającego za trendami, z ofertą spełniającą oczekiwania konkretnej grupy osób. Z drugiej – dzięki własnemu brandingowi czy możliwości zainstalowania stacji z wbudowanym lub zewnętrznym ekranem reklamowym, stają się świetnym nośnikiem marketingowym. Oprogramowanie stacji ładowania odpowiednio połączone z zewnętrznymi aplikacjami galerii daje również możliwość lojalizowania klientów, czy angażowania ich w akcje promocyjne.
– Zarządcy centrów handlowych z dużym zainteresowaniem przyglądają się przede wszystkim funkcjonalnościom związanym z indywidualnym zarządzaniem cennikami usług ładowania, tworzeniem dowolnej liczby cenników dla wybranych grup użytkowników oraz ustalaniem opłat parkingowych po przekroczeniu określonego czasu ładowania. Dzięki temu mogą wpływać na zachowania zakupowe klientów i ich czas pobytu w centrum handlowym. Dlatego tak istotny jest wybór odpowiedniego dostawcy oprogramowania, który w elastyczny sposób będzie w stanie odpowiedzieć na potrzeby zarządców.
– wyjaśnia Agnieszka Nocuń, CFO Elocity.
Z kolei z punktu widzenia zarządców budynków biurowych infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych to niewątpliwy atut w ofercie, szczególnie, gdy najemcami są firmy inwestujące w zeroemisyjną flotę. Międzynarodowe korporacje i nowoczesne firmy chętniej wybiorą na swoją siedzibę budynek przystosowany do ich wartości i planów zrównoważonego rozwoju.
– Analizując rentowność inwestycji w stacje ładowania, bierzemy pod uwagę nie tylko marżę realizowaną bezpośrednio na sprzedaży usług ładowania lecz także marżę wypracowaną pośrednio dzięki synergii z głównym biznesem inwestora. Marża realizowana pośrednio może np. wynikać z przyciągnięcia nowych klientów czy przychodów reklamowych z ekranów na stacjach. Kluczowe będzie więc spojrzenie na rentowność inwestycji w stacje w szerszym kontekście, z uwzględnieniem jej wpływu na inne obszary działalności inwestora.
– zaznacza Agnieszka Nocuń.
Po drugie: dobrze wybierz lokalizację stacji ładowania
Głównym elementem wpływającym na rentowność inwestycji w stacje ładowania i w konsekwencji kluczem do sukcesu jest lokalizacja.
– Ma ona bezpośrednie przełożenie na 3 czynniki, decydujące o opłacalności inwestycji: poziom obłożenia stacji, wartość nakładów inwestycyjnych, które trzeba ponieść na starcie oraz dobór typu stacji. Dopiero zestawiając ze sobą te parametry jesteśmy w stanie oszacować wskaźniki rentowności danej inwestycji.
– wylicza ekspertka Elocity.
Analizując miejsce, w którym ma się znaleźć nasza stacja, warto zacząć od zweryfikowania kosztów instalacji, w tym w szczególności kosztów wyprowadzenia przyłącza. Może się okazać, że nakłady inwestycyjne dla danej lokalizacji będą tak wysokie, że inwestycja w stację z założenia będzie nieopłacalna.
Kolejnym czynnikiem istotnie wpływającym na rentowność jest obłożenie stacji, czyli dobowy czas jej pracy. Lokalizacje, które mają szansę przyciągnąć większą liczby użytkowników EV, będą miały krótsze okresy zwrotu z inwestycji dzięki wyższemu poziomowi przychodów z usług ładowania.
Rodzaj lokalizacji będzie miał wpływ również na dobór typu stacji. Decydując o inwestycji w stacje AC lub DC należy rozważyć m.in. średni czas pobytu użytkownika końcowego w danym miejscu, jego wrażliwość na cenę oraz dostępność mocy na obiekcie. Stacje AC będą np. odpowiednie dla lokalizacji, w których użytkownicy EV spędzają po kilka godzin (np. biura, parkingi publiczne), a dostępna moc nie pozwala na budowę większej liczby stacji DC. Stacje DC z kolei to jedyne rozwiązanie dla infrastruktury przy trasach szybkiego ruchu, gdzie kluczowy parametr to czas ładowania, a kierowcy w mniejszym stopniu patrzą na cenę usługi.
– Pracownicy biurowi mogą pozwolić sobie na ładowanie aut rozciągnięte w czasie. Nie zależy im na błyskawicznym efekcie, bo nie będą chcieli odrywać się od swoich zadań, by przestawić auto. Poza tym budynki biurowe muszą przygotować się na dynamicznie rosnącą liczbę aut elektrycznych we flotach samochodów służbowych i odpowiednio zwiększać liczbę stacji ładowania, jednocześnie uwzględniając możliwości w zakresie dostępnej mocy. W takim miejscu lepiej sprawdzą się stacje AC, ewentualnie z „domieszką” punktów DC, dedykowanych np. gościom, którzy chcą podładować auto w czasie biznesowego spotkania.
– zwraca uwagę Agnieszka Nocuń.
Po trzecie: postaw na skuteczne doradztwo i wsparcie w optymalizacji inwestycji
Nawet mając świadomość powyższych czynników i zależności między nimi, czasem właściwa ocena rozważanej inwestycji może sprawiać trudności. Dlatego warto – zwłaszcza w przypadku większych inwestycji – zasięgnąć opinii specjalistów.
– W Elocity oferujemy inwestorom przede wszystkim szyte na miarę oprogramowanie stacji ładowania. Jednak w zależności od potrzeb oferujemy również bardziej kompleksową obsługę. Dla naszych klientów przygotowujemy modele biznesowe, pozwalające oszacować zwrot z inwestycji, a także kompleksowe audyty miejsc pod inwestycję. W przypadku największych projektów wspieramy partnerów również w zakupie czy montażu stacji ładowania. Niedawno uruchomiliśmy także Portal Dzierżawy Miejsc, w którym łączymy inwestorów z właścicielami atrakcyjnych terenów pod budowę stacji.
– podsumowuje Agnieszka Nocuń.
Źródło: Elocity
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.