Rosnąca konsumpcja dań gotowych sprawia, że producenci żywności konsekwentnie rozbudowują swoją ofertę, a na sklepowych półkach można już znaleźć niemal nieograniczony wybór produktów z segmentu convenience. Dotyczy to zarówno dużych sieci, jak i mniejszych punktów sprzedaży, a także stacji benzynowych. Badanie nt. konsumpcji dań gotowych[1], zrealizowane na zlecenie marki Konspol, pokazało, gdzie Polacy kupują dania gotowe.
Nie tylko duże sieci
Z raportu „Badanie nt. konsumpcji dań gotowych” przeprowadzonego na zlecenie marki Konspol wynika, że dania gotowe kupowane są we wszelkiego rodzaju punktach sprzedaży, takich jak między innymi: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, małe sklepy lokalne i sieciowe. Preferencje dotyczące zakupu poszczególnych kategorii produktów różnią się w odniesieniu do każdego z nich. Przykładowo, w przypadku dyskontów kształtują się następująco: kotlety panierowane – 54 proc., gotowe przekąski na tackach lub w pudełkach – 52 proc., kiełbaski, hamburgery i hot dogi w bułkach – 40 proc., pełne dania – 48 proc., dania garmażeryjne – 59 proc., gotowe kanapki – 34 proc., zapiekanki – 57 proc.
Głównie w porze obiadu
Na to co wkładamy do koszyka w punkcie sprzedaży mają wpływ nie tylko indywidualne preferencje i czynniki demograficzne, ale również pory dnia – samej transakcji i planowanej konsumpcji. Kanapki nabywamy najczęściej rano (49 proc.), z przeznaczeniem zarówno na śniadanie (42 proc.), jak i lunch w pracy (32 proc.) lub przekąskę (28 proc.). Pełne dania to przede wszystkim propozycja obiadowa (57 proc. kupuje, a 52 proc. konsumuje je w porze obiadu), podobnie jak dania garmażeryjne (zakup i spożywanie w porze obiadu – 56 proc.). Przekąski kupowane są również głównie w porze obiadu (45 proc.), ale z różnym przeznaczeniem – na obiad (38 proc.), mniejszy posiłek (28 proc.), kolację (27 proc.) czy domówki (23 proc.).
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO BRANŻY STACJI PALIW
> link do aktualnego numeru <
Stacje benzynowe, jako alternatywa
Coraz silniejszą konkurencję dla tradycyjnych sklepów stanowią bary na stacjach benzynowych. Trend przekąsek „na drogę”, kupowanych także spontanicznie przy okazji tankowania samochodu, rośnie w siłę, a asortyment produktów stale się poszerza. Wśród dań gotowych dostępnych w barach na stacjach benzynowych największym zainteresowaniem cieszą się hot dogi (67 proc.), zapiekanki (47 proc.) i kanapki (36 proc.). Z tej formy zakupu dań gotowych korzystają najczęściej osoby młode, w wieku 20-39 lat, głównie mężczyźni (51 proc.). Co piąty badany przyznał, że udaje się na stacje, gdy ma ochotę na ciepłe jedzenie, a sklepy są zamknięte. Według aż 60 proc. respondentów zakaz handlu w niedzielę przyczynia się do częstszego kupowania dań gotowych na stacjach benzynowych – zarówno w części sklepowej, jak i barowej.
[1] Raport „Badanie nt. konsumpcji dań gotowych”. Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na Panelu Internautów. Badanie zrealizowane przez agencję Zymetria na osobach w wieku 20-55 lat, kupujących dania gotowe w sklepach lub w sekcjach cafe stacji benzynowych min. raz na 2-3 miesiące.
Realizacja badania: 19.04.2018 – 24.04.2018 r.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.