Grupa Orlen zanotowała rekordowy rok pod względem importu LNG do Polski

Udostępnij artykuł

W 2023 roku do Świnoujścia dotarły 62 dostawy skroplonego gazu ziemnego. To o 4 ładunki więcej niż w 2022 r. Intensyfikacja importu surowca drogą morską pozwoliła na zwiększenie wolumenu dostaw w 2023 r. do ok. 4,66 mln ton LNG. Oznacza to pełne wykorzystanie przez Grupę Orlen zarezerwowanej przepustowości polskiego gazoportu.

gazowiec grazyna gesicka orlen

Za nami pierwszy pełny rok niezależności Polski od dostaw gazu ziemnego z kierunku wschodniego. LNG potwierdziło w nim swoją rolę jednego z filarów systemu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rekordowa liczba odebranych przez Grupę Orlen ładunków skroplonego gazu ziemnego to wynik inwestycji, które będą kontynuowane w kolejnych latach. Budowa własnej floty gazowców czy rezerwacja pełnych mocy regazyfikacyjnych w nowym, pływającym terminalu w Zatoce Gdańskiej, to gwarancja stabilnych dostaw do polskich odbiorców oraz istotne wzmocnienie pozycji Grupy w regionie – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu Orlen.

Statystyki terminalu

Od początku istnienia Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu do gazoportu dotarło 268 ładunków skroplonego gazu ziemnego. Tylko w 2023 roku bilans ten wzrósł o 62 dostawy, których łączny wolumen wyniósł ok. 4,66 mln ton LNG. Ostatni ładunek dotarł do terminalu 29 grudnia na podstawie długoterminowej umowy z katarskim partnerem – QuatarEnergyLNG (dawniej Qatargas). Gazowiec „Al Sahla” dostarczył ok. 90 tys. ton gazu w postaci skroplonej.
W ostatnich latach liczba ładunków LNG, odbieranych przez Grupę Orlen, sukcesywnie wzrasta. W 2021 roku do terminala w Świnoujściu zawinęło 35 metanowców. W 2022 roku zrealizowano 58 dostaw o łącznym wolumenie 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego, co pozwoliło zaspokoić ok. 1/3 krajowego zapotrzebowania na surowiec.

Kierunki dostaw

W 2023 r. głównym kierunkiem, z którego LNG było importowane do Polski były Stany Zjednoczone. Z amerykańskich portów do Świnoujścia wypłynęło 41 statków w ramach zakupów długoterminowych oraz spot. Na drugim miejscu znalazł się Katar z liczbą 19 dostaw. Po jednym transporcie trafiło do świnoujskiego gazoportu z Trynidadu i Tobago oraz Gwinei Równikowej.

Stacja Benzynowa & Convenience Store
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

SB CS okladka

Własna flota gazowców

W umacnianiu roli LNG w krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego istotne znaczenie ma rozwój własnej floty gazowców. W październiku 2023 roku, w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries odbyła się uroczystość nadania imienia dwóm kolejnym jednostkom Grupy Orlen – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz”. Dołączają one tym samym do pływających już po międzynarodowych wodach statków „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”. Te ostatnie w 2023 roku dostarczyły do Polski 8 ładunków LNG o łącznym wolumenie ponad 0,5 mln ton.

Będzie drugi gazoport

Dalszą intensyfikację krajowego importu LNG oraz rozwój działalności koncernu w tym segmencie umożliwi m.in. planowane na 2028 rok uruchomienie drugiego, polskiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. Grupa Orlen zarezerwowała w nim pełne moce regazyfikacyjne, które wyniosą 6,1 mld m sześc. rocznie. Po oddaniu inwestycji do użytku oraz zakończeniu rozbudowy Terminala LNG im. Prezydenta Lech Kaczyńskiego w Świnoujściu łączna przepustowość obu instalacji wzrośnie do ok. 14 mld m sześc.

źródło: Orlen

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 03.01.2024
Aktualizacja: 03.01.2024