Grupa Żywiec podsumowuje trzeci kwartał. Nadal widać skutki pandemii

Po trzech kwartałach 2021 roku Grupa Kapitałowa Żywiec wypracowała 2 733 mln złotych przychodów netto (3 kwartały 2020r.: 2 986 mln złotych). Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej wyniósł 395 mln złotych (3 kwartały 2020r.: 257 mln złotych).

Rok 2021 jest trudny dla branży piwnej, która wciąż odczuwa skutki ograniczeń pandemicznych
z pierwszej połowy roku i znajduje się pod ogromną presją inflacyjną. Według danych firmy Nielsen od początku roku rynek piwa skurczył się o 3,8 proc. [1]

Po trudnym pierwszym półroczu liczyliśmy na odbicie w sezonie letnim. Niestety po udanym początku lata, fatalna pogoda w drugiej połowie sezonu negatywnie wpłynęła na konsumpcję piwa, co doprowadziło do znaczącego spadku rynku – powiedział Simon Amor, prezes Grupy Żywiec. W raportowanym okresie Grupa Żywiec zwiększyła przychody z każdego hektolitra piwa dzięki kontynuacji wzrostu piw premium oraz sukcesom innowacji. Żywiec Jasne Lekkie jest w czołówce najlepiej sprzedających się innowacji, co nas bardzo cieszy. Niestety zmiana preferencji i zwyczajów zakupowych konsumentów w znacznym stopniu dotknęła największy segment rynku, czyli lagery mainstream i economy, co skutkuje całościowym spadkiem wolumenu i przychodów – dodał Amor.

Odpowiadając na sytuację na rynku, spółka działa w kierunku zwiększenia efektywności, co pozwala częściowo ograniczyć wpływ niższej sprzedaży na wysokość zysku operacyjnego. Na wynik operacyjny wpływa także rozpoznanie przez Grupę Żywiec należności dotyczącej nadpłaconego w latach 2007-2018 podatku akcyzowego od piw smakowych w wysokości 163 mln złotych, jednorazowo obniżając koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów.

Patrząc w przyszłość wyraźnie widać, że stoimy przed bezprecedensowymi wyzwaniami dla branży. Z jednej strony znacząco dotyka nas skokowy wzrost wszystkich kosztów działalności – od surowców, energii, gazu, opakowań po koszty pracy. Z drugiej strony ogłoszony przez rząd wzrost podatku akcyzowego o 10 proc. w 2022 roku i o 5 proc.w kolejnych latach spowoduje wzrost obciążeń podatkowych łącznie o ponad 50 proc. do 2027 roku, podczas gdy branża nie zregenerowała się jeszcze po pandemii i ostatniej podwyżce w 2020 roku – komentuje Simon Amor. – Działając w sytuacji tak dużej niepewności, wynikającej zarówno z pandemii jak i czynników ekonomicznych, Grupa Żywiec będzie realizować strategię budowania wartości w rosnących segmentach rynku. Jednocześnie będziemy odpowiedzialnie zarządzać kosztami i działać w kierunku zrównoważenia rosnącej inflacji – dodał Amor.

Mając na uwadze trwającą pandemię i ryzyko rozwoju czwartej fali, Grupa Żywiec utrzymuje najwyższe standardy bezpieczeństwa i procedury przeciwdziałające wzrostowi zakażeń, zarówno wśród pracowników, jak i partnerów biznesowych. Spółka elastycznie dostosowuje metody pracy do bieżącej sytuacji.

Jestem bardzo dumny z tego w jaki sposób cały zespół Grupy Żywiec współpracuje i wspiera się wzajemnie oraz pomaga budować silniejszy biznes na przyszłość – komentuje Simon Amor.


[1] Grupa Żywiec S.A. za NielsenIQ, Retail Audit, Total Poland incl. Discounters (Beer), Value % Change, Volume % Change, in cumulated periods I 2020 – IX 2020 and I 2021 – IX 2021 in the category: Beer Copyright © 2021, NielsenIQ)

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.