Mimo, że od wprowadzenia EKG ONZ nr 115 minęły już blisko 4 lata Polska nadal nie ma przepisów wykonawczych nowych zasad przyznawania homologacji samochodowych układów zasilania LPG.
Ministerstwo Infrastruktury nie udziela żadnych informacji. Pytania wysłane do resortu pozostały bez odpowiedzi.
Branża instalacji LPG już dawno przestała emocjonować się nowymi rozwiązaniami prawnymi. W Regulaminie 115 upatrywano szansę na uporządkowanie rynku, podniesienie jakości montażu układów i co w dalszej perspektywie miało spowodować wzrost zaufania kierowców do jazdy na LPG.
Sceptycy twierdzili inaczej. Obawiali się, że do wielu pojazdów nie będzie homologowanych instalacji, rynek w naturalny sposób ulegnie zmniejszeni. Ostatecznie wszystko zostało po staremu.
Po co komu R 115?
Prace nad regulaminem rozpoczęto jeszcze w 2003 roku, gdy okazało się, że przepisy dotyczące homologacji instalacji gazowych nie przystają do rzeczywistości. Opracowaniem nowych zajęła się Grupa ds. Konsultacji Pojazdów przy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Tak powstał Regulamin EKG ONZ nr 115, który na mocy specjalnego porozumienia został przyjęty w całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce.
Regulamin Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ Nr 115 został stworzony w celu ujednolicenia obowiązujących zasad homologacji układów zasilania pojazdów zarówno dla gazu płynnego jak i gazu ziemnego dla systemów typu retrofit, czyli takich instalacji, które zostały zainstalowane już po pierwszej rejestracji samochodu. Z końcem października 2003r., zaczął on obowiązywać m.in. w krajach Unii Europejskiej. Może on również obejmować i te kraje spoza UE, które zaakceptowały Homologacje Europejskie. Aby Regulamin 115 miał moc wiążącą, muszą wprowadzić go jeszcze do swojego prawodawstwa poszczególne kraje.
10 lutego 2004r, Minister Spraw Zagranicznych, podpisał Oświadczenie Rządowe, na mocy którego Rzeczpospolita Polska została związana regulaminami EKG ONZ (Dz. U Nr 112, poz. 1185).
Niestety, aby nowe rozwiązania prawne zaczęły obowiązywać w naszym kraju, konieczne były dodatkowe przepisy wdrażające. Wszystko wskazywało że stosowne rozporządzenie Ministra Transportu (dziś Ministerstwo Infrastruktury) pojawi się jeszcze w 2006 roku. Gdy ministerstwo zapowiadało rychłe ogłoszenie rozporządzenia Europejska Komisja Gospodarcza ONZ wprowadziła poprawki, które istotnie zmieniły pierwotną wersje. Ministerstwo zaczęło pracę nad rozporządzeniem od początku.
Co to jest Regulamin 115?
Najważniejsze zmiany dla instalatorów samochodowych instalacji LPG, jakie wprowadza Regulamin 115, będą się wiązały z uzyskaniem homologacji.
Homologacje nie będą już bowiem obejmować tylko samych instalacji gazowych. Zgodnie z Regulaminem 115, trzeba będzie mieć homologacje na instalacje gazowe w połączeniu z określonymi typami silnika w konkretnym modelu samochodu.
Wedug R 115 instalacje składają się z elementów niezamiennych oraz dopuszczalnych zamienników. Zamienniki to elementy, które mogą być stosowane wedle życzenia klienta np. zbiornik toroidalny zamiast tradycyjnego. Oczywiście jeśli takie rozwiązanie przewiduje homologacja.
Uzyskanie homologacji będzie się wiązało z koniecznością spełnienia bardziej restrykcyjnych od obecnych warunków technicznych.
Nowe homologacje dotyczyć będą tylko wąskiej grupy pojazdów, gdyż w ramach nawet jednej marki funkcjonować będzie kilkanaście różnych świadectw.
Regulamin 115 może być stosowany w naszym kraju ale nie obligatoryjnie. Wiele firm liczyło na korzyści związane z uporządkowaniem rynku. Jako pierwsza w Polsce homologację według R 115 uzyskała firma Autogaz Śląsk. To dostawca systemów zasilania alternatywnego paliwami gazowymi współpracujący z włoską firmą Tartarini i reprezentujący ją w Polsce. Homologacja uzyskana przez Autogaz Śląsk dotyczy instalacji opartej na systemie wtrysku sekwencyjnego fazowanego, którego oprogramowanie jest dedykowane dla ściśle określonej grupy pojazdów. Firma oferuje produkt spełniający rygorystyczne wymagania regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Pojazdy samochodowe, dla których Auto Gaz Śląsk uzyskało homologację to pojazdy takich producentów jak Fiat, Alfa Romeo, Lancia Opel oraz Peugeot i Citroen. Firma spodziewała się rozszerzenia zbytu na kraje zachodniej Europy.
– Korzystamy z homologacji zgodnej z R 115 – mówi Teresa Flekiewicz, prezes Autogaz Ślask, ale z uwagi, że w Polsce nie ma przepisów wdrażających, nie prowadzimy dalszych inwestycji .
Jak twierdzi prezes Autogaz Śląsk, firma od wielu lat stale współpracuje z siecią dealerską Fiata i tu najlepiej sprawdzają się dedykowane instalacje.
To wygodne dla nas i dla serwisów – mówi Teresa Flekiewicz. – Instalatorzy nie mają dylematów, wiedzą do jakiego silnika przewidziana jest konkretna instalacja.
Plusy i minusy
Jeśli Regulamin 115 zacznie w końcu obowiązywać może się to wiązać ze wzrostem cen instalacji LPG. Cena może odstraszać potencjalnych klientów bo oznacza że cała inwestycja "w gaz" będzie się zwracać znacznie dłużej.
Homologacja wg R 115 zawsze dotyczy określonego typu silnika. Oznacza to że pierwszej kolejności homologację uzyskają układy gazowe do najpopularniejszych aut. Co z właścicielami mniej popularnych samochodów (auta z dużymi pojemnościami , importowane z rynków USA, wersje z tubo). Może się okazać, że będą mieli trudności z przystosowaniem silnika do zasilania LPG.
Trudno nie zauważyć plusów wprowadzenia Regulaminu 115. Jeśli "stopiętnastka" zacznie obowiązywać, w dłuższej perspektywie skończą się problemy z adaptacją samochodów do zasilania LPG. Homologowana instalacja z pewnością nie zawiedzie właściciela auta. Dziś dobór urządzeń zależy od decyzji konkretnego warsztatu. Zależy od wiedzy, doświadczenia czasem uczciwości instalatora. Wprowadzenie R 115 wyeliminuje szarą strefę, wyeliminuje montaż używanych podzespołów, części nieznanego pochodzenia. Łatwiejszy będzie także system kontroli montażu.
Jeśli wejdzie…
Ministerstwo Infrastruktury nie podaje żadnych terminów wprowadzenia rozporządzenia. Jeśli jednak zostanie wprowadzone, będzie przewidywać okres przejściowy. Otrzymanie homologacji zajmuje sporo czasu, a obecnie tylko nieliczne firmy oferujące instalacje zaprzątają sobie głowę "stopiętnastką".