Huzar: Alternatywa dla franczyzy

Udostępnij artykuł

– Oferta sieci Huzar dalece odbiega od oferty koncernów paliwowych. Huzar jest alternatywą dla rozwiązań franczyzowych. Związek jest tworzony w oparciu o wspólną spółkę akcyjną – podkreśla Artur Koziński odpowiedzialny za rozwój tej sieci.

Wśród niezależnych stacyjników nadal widoczna jest silna niechęć do zrzeszania się. Zupełnie samodzielnie funkcjonuje ok. 2700 stacji. Powoli jednak opór pojedynczych właścicieli topnieje, co widoczne jest w przyroście liczby stacji franczyzowych koncernów oraz liczby obiektów należących do niezależnych prywatnych sieci – czyttamy na portalu Franczyza w Polsce.

Huzar, który jest jedną z takich sieci zrzeszających prywatnych stacyjników, w tym roku odnotowuje wyraźny wzrost zainteresowania swoją ofertą. Podczas gdy w całym 2008 udało mu się zachęcić do współpracy 14 właścicieli stacji, w 2009 r. było to już 16, zaś zaledwie do końca maja tego roku takich umów podpisano już 13. Obecnie do sieci należą 73 stacje, w tym 50 w pełnym brandzie.

Oferta współpracy dotyczy nie tylko wspólnej polityki zakupowej w zakresie paliw. Huzar zauważa, że dla stacji coraz istotniejsza jest działalność pozapaliwowa.

W Polsce funkcjonuje obecnie 6 710 stacji paliw – wynika z danych POPiHN za I kwartał 2010 r. To o 16 mniej niż pod koniec ubiegłego roku. Według POPiHN liczba stacji w Polsce spada nieustannie od 2007 roku, kiedy to w naszym kraju było 6 904 stacji.

Niezmiennie liderem pod względem liczby stacji pozostaje PKN Orlen. Koncern posiadał na zakończenie pierwszego kwartału 2010 roku 1679 obiektów, z czego 436 działało pod marką Bliska. Na drugim miejscu, jeżeli chodzi o wielkość sieci, znajduje się koncern BP. Miał on jednak kilkukrotnie mniej stacji niż Orlen – według POPiHN brytyjski koncern prowadzi w naszym kraju 386 stacji.

Według statystyk tuż za BP znajduje się Shell. Koncern posiada na koniec marca 2010 r. 384 stacje. Kolejne miejsce, a zarazem drugie wśród polskich firm paliwowych zajmuje Grupa Lotos. Do sieci gdańskiego koncernu, według POPiHN należy 313 stacji.

Ostatnim z dużych graczy na polskim rynku jest Statoil. Norweski koncern prowadzi obecnie w naszym kraju 296 stacji paliw.

Duże znaczenia dla polskiego rynku paliwowego mają również operatorzy niezależni – należy do nich blisko 50 proc. rynku. Według POPiHN na koniec marca 2010 r. liczba stacji niezwiązanych z koncernami wynosiła 3 250. Duże znaczenie w tej grupie mają również sieci operatorów niezależnych. Specjaliści z POPiHN szacują, że w ramach takich struktur funkcjonuje ok. 500 stacji paliw.