Jak tworzyć ofertę bistro w czasie epidemii?

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Z powodu koronawirusa stacje benzynowe powinny dostosować obsługę klienta i sprzedawane produkty w bistro do sytuacji związanej ze stałym zagrożeniem epidemiologicznym tak, aby kierowcy i podróżni czuli się bezpiecznie. Na co zatem powinni zwrócić uwagę decydenci przy wyborze asortymentu „na nowo”, aby zachęcić klientów do zakupów oferty pozapaliwowej? Czym przekonać do zakupu kawy z przekąską, hot doga, porcji słodkiego deseru czy zastawu śniadaniowego i zyskać przewagę nad konkurencją?

W pierwszej kolejności należy zadbać o zachowanie bezpiecznych odległości w strefie bistro pomiędzy zamawiającymi klientami i o łatwy dostęp do środków higieny oraz środków do dezynfekcji rąk. Pracownik bistro powinien zawsze zachowywać porządek, czystość i higienę na swoim stanowisku pracy oraz dbać o regularną dezynfekcję powierzchni okołoekspozycyjnej, w tym szczególnie stolików i siedzisk dostępnych dla podróżnych. Zalecenia i wymogi GIS w tym zakresie są dostępne na stronie internetowej tej instytucji.

Zmiany konieczne w bistro

Powinniśmy rozpatrzyć kilka ważnych czynników. Po pierwsze skupić się na zmianie procedur przygotowania dań i produktów w taki sposób, aby je maksymalnie uprościć i ograniczyć kontakt pracownika z jedzeniem. W praktyce oznacza to tyle, że jeśli przygotowanie składników lub całego dania lub napoju wymaga wielu czynności, warto pomyśleć nad zmianą procedur, aby uniknąć najbardziej ryzykownych czynności przygotowawczych. Godny przetestowania jest koncept z daniami wręczanymi kupującemu do własnoręcznego przygotowania tuż przed konsumpcją, jak np. zestawy sałatkowe w sieci McDonald’s.

Po drugie, z powodu pandemii w najbliższych miesiącach wzrośnie zapotrzebowanie na niedrogą żywność naturalną, ekologiczną, funkcjonalną i wegetariańską, czyli wszystko to, co kojarzy się z tzw. zdrowszą żywnością. Będzie rosło zainteresowanie żywnością specjalistyczną w ramach prewencji przy zagrożeniu chorobami cywilizacyjnymi, głównie o obniżonej kaloryczności i bez dodatku cukru. Dla podróżnych będzie to ważne, jakie jedzenie można zakupić w czasie jazdy samochodem przy cukrzycy, nadwadze lub nietolerancji laktozy. Taki asortyment powinien być dobrze oznaczony, z informacją o kaloryczności, alergenach i w wyważonej cenie przy dobrej jakości. Będzie to miało duże znaczenie dla kupujących podróżnych w sklepie stacji w najbliższych miesiącach. Jedno z kwietniowych badań konsumenckich przeprowadzonych przez firmę Technomic pokazało, że Polacy dostrzegają profilaktyczne funkcje diety, gdzie 35 proc. ankietowanych osób zadeklarowało, że spożywa lub dodaje do jedzenia teraz więcej czosnku, cebuli, imbiru i innych naturalnych produktów kojarzonych z profilaktyką w walce z wirusami, a kolejne 45 proc. zadeklarowało, że chętniej spożywa suplementy z witaminą C, która według nich podnosi odporność organizmu.

Kolejną istotną kwestią dotyczącą zmian w menu jest porcjowanie dań, deserów i napojów dla osoby podróżującej samochodem. Do tej pory, w rozbudowanych konceptach gastronomiczno-kawowych, lepszą opcją było, np. wystawienie do sprzedaży całego ciasta na paterze, ale oznaczało to, że ciasto miało kontakt z pracownikiem wielokrotnie w trakcie dnia. W nowej rzeczywistości zalecałbym całkowite przejście na produkty konfekcjonowane, przygotowywane od razu w pojedynczych porcjach w folii i blisterach, najlepiej już w takiej wersji od producenta. Dzięki temu, klient otrzymuje produkt w opakowaniu, które daje poczucie zwiększonego bezpieczeństwa. Jeżeli byłby to produkt dodatkowo dostosowany do podgrzania w piecu to byłoby to jego niewątpliwy atut (spełnia ten wymóg np. porcja szarlotki lub porcja pizzy). Oczywiście zamiana w tej kwestii powinna być poddana weryfikacji i wymagałaby przygotowania edukacyjnej akcji marketingowej dla kierowców. Dodatkowo zmiana na jednostkowe pakowanie ułatwia rozwinięcie oferty dań na wynos i do zamówień delivery. Dobrym pomysłem jest wykreowanie nawyku zamawiania na wynos oferty ze sklepu i bistro poprzez aplikację w telefonie – niektóre sieci już rozpoczęły testowanie tego typu rozwiązań w wybranych lokalizacjach.

Autorem jest
Andrzej Piętka
ekspert rynku piekarskiego i gastronomicznego
Fikafood Studio R&D

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC 2020 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 28.07.2020
Aktualizacja: 28.07.2020