Jest przyszłość dla autogazu

Udostępnij artykuł

Czy rynek LPG jeszcze się rozwija?

Zdecydowanie tak. Na rynek LPG systematycznie są wprowadzane nowe produkty, które znajdują na nim zastosowanie. Według mnie jest to najlepszy dowód na to, że branża ta stale się rozwija.

W pierwszym półroczu 2009 r. zanotowano blisko 7 proc. spadek sprzedaży autogazu w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy 2008 r. Czy to nie świadczy o odwrocie od LPG?

Wyniki te są spowodowane tym, że nowe samochody, wyposażone w nowoczesne instalacje spalają zdecydowanie mniej gazu niż ich poprzednicy sprzed kilkunastu, bądź nawet kilku lat. Obecnie, w czasach kryzysu coraz popularniejsze stają się pojazdy tańsze w eksploatacji, a więc o odwrocie od LPG mowy być nie może!

Czy samochody z silnikiem wysokoprężnym nie są obecnie zbyt dużą konkurencją dla pojazdów napędzanych LPG?

Nie uważam, aby były one zagrożeniem, tym bardziej jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość zamontowania instalacji gazowej do samochodu z silnikiem diesla. Obecnie trwają intensywne prace nad zastosowaniem LPG w silnikach wysokoprężnych – takie pojazdu już jeżdżą w Polsce i w innych krajach. Rozwiązanie to wydaje się być szczególnie interesujące dla większych pojazdów, takich jak ciężarówki i autobusy.

Co należy zrobić, aby spopularyzować LPG jako paliwo samochodowe?

Należy częściej, wyraźniej i głośniej mówić o możliwościach jakie stwarza stosowanie LPG w transporcie. Szczególnie należy podkreślać zalety ekonomiczne i ekologiczne autogazu. Trzeba również doprowadzić do uzyskania przez LPG statusu paliwa ekologicznego – podobnie jak uczyniono to w krajach Europy Zachodniej, np. Anglii, Francji, Włoszech i Holandii. Kolejnym ważnym elementem na drodze do spopularyzowania LPG jest wykorzystanie takiego paliwa przez transport działający w sferze budżetowej. Podjęcie tej decyzji zależy w dużym stopniu od nas – obywateli. To my możemy przy okazji wyborów zmobilizować decydentów do wykorzystania LPG w transporcie finansowanym ze środków budżetowych. A wykorzystanie gazu przez „budżetówkę” może przynieść wielomilionowe oszczędności dla państwa oraz nieocenione korzyści dla środowiska naturalnego.

Jest wiele projektów międzynarodowych mających na celu popularyzację autogazu jako taniego i ekologicznego paliwa. Jak na tle Europy wyglądają działania Polski?

Niestety w Polsce brakuje projektów rządowych, bądź też wspieranych przez nasze władze. Wszelkie inicjatywy to wynik działań podejmowanych przez firmy z branży LPG, które realizują różne projekty samodzielnie lub też wspólnie – jako organizacje branżowe. Są to głównie projekty informacyjne, wzmacniające rozpoznawalność LPG i znajomość jego zalet.

Czy powinny powstać samoobsługowe stacje LPG?

Myślę, że tak. Powstanie samoobsługowych punktów tankowania autogazu to jeden z naturalnych etapów na drodze rozwoju branży. Osobiście nie mogę się doczekać kiedy w Polsce będę mógł sam oficjalnie tankować LPG go aut, którymi jeżdżę.

Jak wygląda przyszłość według Elpigaz-u?

Aby nadążyć za intensywnie rozwijającym się rynkiem samochodowym stale opracowujemy i wdrażamy nowe rozwiązania. Staramy się obecnie stworzyć elitarną sieć zakładów montujących i serwisujących instalacje gazowe. Choć konkurencja jest duża, to chętnym do udziału w tym przedsięwzięciu nie brakuje. Dodatkowo rozszerzamy ofertę zbiorników LPG z rodziny MoreMo. W ciągu najbliższych miesięcy pragniemy również wprowadzić do sprzedaży instalacje gazowe do silników diesla.

Czym obecnie może pochwalić się Elpigaz?

Samodzielnie produkujemy już wszystkie elementy instalacji – od zbiorników przez ich armaturę, reduktory i wtryskiwacze po akcesoria. Ponadto systematycznie poszerzamy ofertę, m.in. wprowadzając certyfikowane zestawy, posiadające homologację wg regulaminu ECE 115 dla kolejnych marek samochodów (Mercedes, BMW, itd.). Dużo uwagi poświęcamy również na przekazywaniu rzetelnych informacji na temat instalacji naszym klientom. Aby sprostać ich oczekiwaniom stale rozwijamy serwis internetowy www.zamontujgaz.pl, gdzie można sprawdzić opłacalność adaptacji na gaz wybranego auta oraz zlecić usługę w elitarnym zakładzie.
 


Grzegorz Jarzyński bezpośrednio po studiach nauczał w technikum i zaczął prowadzić warsztat mechaniczny Eko-Pal, w którym zajmował się m.in. montażem samochodowych instalacji gazowych. W 1996 roku założył firmę Elpigaz, która jest obecnie jednym z liderów na europejskim rynku instalacji gazowych. Dodatkowo Grzegorz Jarzyński jest członkiem Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, gdzie sprawuje funkcję przewodniczącego sekcji ds. autogazu.

Elpigaz na przestrzeni ostatnich lat przeobraził się z firmy handlowo-usługowej w przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowe ukierunkowane na rynek motoryzacyjny. Uruchomienie produkcji zbiorników LPG – nowych rozwiązań MoreMo oraz zbiorników o dużej pojemności do ciężarówek i autobusów pozwoliło na poszerzenie rynku zbytu oraz uniezależnienie się od najbardziej poszukiwanego, przy wzroście zapotrzebowania na instalacje gazowe na rynku, elementu instalacji. Elpigaz aktualnie może zaopatrywać klientów na całym świecie zarówno w poszczególne podzespoły (zbiornik, wyposażenie) jak i w kompletne instalacje LPG/CNG.