Kamil Kobylański: O szkoleniach pracowników stacji paliw

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS!] Niezwykle istotnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa jest wykwalifikowany personel. Nic dziwnego, że również w obszarze stacji paliw konieczne jest położenie bardzo dużego nacisku na ten właśnie aspekt – pisze specjalnie dla nas niezależny ekspert rynku stacji paliw Kamil Kobylański.

kamil kobylanski tylko u nas petrolnet

Typów szkoleń jest niezliczona ilość, od szkoleń produktowych poprzez te podnoszące kompetencje w zakresie standardu obsługi czy też szkolenia związane ze znajomością najnowszych promocji. Dzisiejszy artykuł ma za zadanie przybliżyć optymalny (zdaniem autora) system organizacji i prowadzenia szkoleń dla personelu stacji paliw.

Onboarding, czyli witamy na pokładzie

Najważniejszym typem szkole­nia są szkolenie onboardingo­we. Szkolenia wstępne podzielić można na dwie zasadnicze grupy. Szkolenia nowozatrudnionych ajentów / prowadzących stacje, a także szkolenia skierowane do nowych pracowników stacji pa­liw.

Po zakończonym procesie re­krutacyjnym, kiedy to osoba wy­brana do objęcia stacji dowiaduje się o tym fakcie zazwyczaj towa­rzyszy jej uśmiech i zadowolenie z pozytywnie zaliczonej rozmowy rekrutacyjnej. Niestety uśmiech szybko znika w momencie otrzy­mania zakresu obowiązków z prowadzeniem własnej firmy na czele. Ten etap jest kluczowy, aby wzmocnić naszego nowego ajenta i zacząć go kształtować na dobrego prowadzącego stację. Onboarding musi być przepro­wadzony przede wszystkim przez innych doświadczonych prowa­dzących, gdyż osoby operacyj­ne z centrali firmy w większości przypadków nie mają pojęcia o kompleksowym prowadzeniu stacji. Można takiego doświad­czonego prowadzącego nazwać stacją stacją szkoleniową, może to być także stacja referencyjna (w zależności od sieci) natomiast kluczowe jest by to inny doświad­czony prowadzący wprowadził nowo wybraną osobę w tajniki biznesu. Kluczem takiego szkole­nia jest przede wszystkim moduł związany z zatrudnianiem perso­nelu i całym procesem rekruta­cyjnym na stacje. Poza tym warto położyć bardzo duży nacisk na kwestie związane z przyjmowa­niem towaru (zwłaszcza paliw), inwentaryzacją, systemem prowi­zyjnym oraz kwestiami utargów, prawidłowości rozliczeń, a także sytuacji trudnych związanych z obsługą klienta. Jak wybrać z kolei stację referencyjną? To już jest zadanie pionu operacyjnego, który oprócz stałego monitorin­gu wyników danej stacji musi też zweryfikować umiejętność prze­kazywania wiedzy przez takiego doświadczonego prowadzącego. Trudno jednoznacznie określić, ile takie szkolenie onboardingowe powinno trwać czasu (w różnych sieciach czas ten to od 10 dni do miesiąca), natomiast ważne jest uwzględnienie faktu czy nowy ajent był pracownikiem obsłu­gi klienta (wtedy zdecydowanie można pominąć kwestie związa­ne z obsługą systemu kasowe­go, standardem obsługi klienta czy ofertą gastronomiczną) czy jest zupełnie nową osobą, nigdy wcześniej nie pracującą na stacji paliw (w takim przypadku szkole­nie musi być od podstaw i w peł­nym zakresie). Ważne jest także by zarówno osoba prowadząca szkolenie jak i osoba szkoląca się za swój czas i zaangażowanie otrzymały wynagrodzenie. Nie­zależnie od tego czy w danej sieci stacji zorganizowany jest system stacji szkoleniowych czy rotacja nowych ajentów jest niewielka i nie ma potrzeby rozbudowywać zespołów szkolących, niezwy­kle istotne jest stworzenie przez centralę ścisłych wytycznych za­wierających niezbędne elementy, które podczas procesu onbora­dingowego należy poruszyć. Waż­ne jest także uzyskanie informacji zwrotnej od uczestników szkoleń celem ulepszenia już dostępnych materiałów. Równie istotną kwe­stią jest sprawa mentoringu nad nowym prowadzącym. Po zakoń­czeniu szkolenia i objęcia swojej stacji ważne jest by osoba szko­ląca służyła pomocą nowemu ajentowi. Wsparcie telefoniczne, wizyta wspomagająca lub pomoc w obsadzie stacji to niezbędne elementy, które powinny mieć miejsce – ważne by nowy pro­wadzący nie został pozostawiony sam sobie, gdyż nawet najlepiej skonstruowany program onboar­dingowy nie wyczerpie wszyst­kich kwestii i spraw z jakimi spo­tka się nowa osoba. W przypadku nowo zatrudnio­nych osób na stacjach paliw sche­mat wdrożeniowy jest…*

* Artykuł autorstwa Kamila Kobylańskiego publikujemy w:

obraz

Stacja Benzynowa & Convenience Store
>> kliknij, aby zapoznać się z BEZPŁATNYM pełnym wydaniem <<

SB CS okladka
NEWSLETTER PETROLNET ZAPISZ SIE

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.