KIB popiera wprowadzenie E85 na stacje

Udostępnij artykuł

– Należy jednak pamiętać, iż jest to biopaliwo, które może być stosowane tylko w przystosowanych do tego silnikach oraz na stacjach w wyodrębnionych i odpowiednio oznakowanych dystrybutorach. Paliwo E85 może, podobnie jak w wielu krajach Europy – Szwecja, Niemcy – cieszyć się w Polsce dużą popularnością jednakże do tego potrzeba upływu pewnego czasu niezbędnego do logistycznego przygotowania tej operacji gwarantującej jego większą powszechność oraz poszerzenia się rynku odbiorców tego paliwa – dodaje , dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

– W tym przypadku konieczna jest również wydatna pomoc rządu w zakresie wsparcia dla osób i firm zainteresowanych zakupem pojazdów wyposażonych w silniki przystosowane do spalania E85 lub przerobieniem dotychczas stosowanych silników. W tym zakresie Krajowa Izba Biopaliw przedstawiła szczegółowe propozycje resortowi gospodarki wprowadzenia niezbędnych zmian w Wieloletnim Programie Promocji Biopaliw – mówi Tomasz Pańczyszyn.

PKN Orlen oraz Volvo Auto Polska podpisały List Intencyjny dotyczący współpracy w zakresie promowania i wprowadzania na polski rynek biopaliwa nowej generacji, produkowanego na bazie bioetanolu. PKN Orlen zamierza wprowadzić na rynek biopaliwa nowej generacji BIO85 (E85)– mieszaniny benzyny z bietanolem, w której udział bioetanolu wynosi do 85 proc. obj. BIO85 (E85) adresowane jest do samochodów wyposażonych w system FlexiFuel (FFV – Flexi Fuel Vehicles), czyli pojazdów z silnikami przystosowanymi do zasilania tego typu biopaliwem. Mogą być one napędzane zarówno zwykłą benzyną, jak i biopaliwem BIO 85. Auta tego typu cieszą się już dużym zainteresowaniem użytkowników w krajach promujących wykorzystanie odnawialnych źródeł energii jak Szwecja, czy Brazylia.

– Chęć świadomego rozporządzania bogactwami naturalnymi sprawia, że producenci aut i przemysł paliwowy coraz częściej inwestują w alternatywne źródła energii. Wychodzimy naprzeciw światowym tendencjom wykorzystania surowców odnawialnych w produkcji paliw, mimo faktu, że jest to jeszcze rynek niszowy – powiedział Członek Zarządu PKN OrlenWojciech Kotlarek, podczas podpisania listu o współpracy.
Wprowadzanie nowego gatunku biopaliwa może przyczynić się do ograniczenia emisji CO2, i wesprzeć rozwój sektora rolniczego. Jego popularyzacja stworzyłaby również kolejną alternatywę dla realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, który w 2010 r. wynosi 5,75 proc. energetycznego, a w następnych latach będzie wzrastać.

– Mamy duże doświadczenie związane z produkcją aut napędzanych silnikami z zapłonem iskrowym, z systemem FlexiFuel (FFV). Podpisanie umowy z liderem na polskim rynku paliwowym jest dla nas nowym doświadczeniem, które chcemy wykorzystać dla dobra kierowców nastawionych na nowe technologie – powiedział Arkadiusz Nowiński Prezes Volvo Auto Polska.

Volvo posiada jedną z najszerszych ofert modeli Flexifuel na rynku motoryzacyjnym – można wybrać jeden z trzech silników E85. Poza silnikiem 2.5FT z turbodoładowaniem, zarówno model Volvo V70, jak i S80 są dostępne w wersji z czterocylindrowym, 2-litrowym silnikiem Flexifuel (2.0F) o mocy 145 KM (107 kW). Wersje Flexifuel dla modeli Volvo S40, V50 i C30 wyposażone są w czterocylindrowy, 1,8-litrowy silnik (1.8F) o mocy 125 KM (92 kW).

Współpraca z firmą Volvo to kolejny etap działalności w obszarze alternatywnych źródeł energii, która jest zgodna ze strategią polskiego Koncernu w tym zakresie. PKN Orlen i Volvo Auto Polska zakładają, iż zainicjowana współpraca przyczyni się do wypracowania nowoczesnych rozwiązań, popularyzujących zastosowanie biopaliw na bazie bioetanolu w Polsce. Podobne porozumienie o współpracy Orlen zawarł dwa lata temu z firmą Ford. Biuro Prasowe PKN Orlen.
 

Opublikowano: 02.07.2010
Aktualizacja: 02.07.2010