Lekkerland: Sprzedaż większa o 14 proc.

Udostępnij artykuł

W 2009 roku najważniejsze dla firmy było stworzenie nowej struktury centrów dystrybucyjnych pod kątem zarządzania zapasami, scentralizowanie obsługi klienta w zakresie głównych pozycji asortymentowych i udana edycja programu lojalnościowego. Kolejnym istotnym projektem było wprowadzenie na rynek pierwszej własnej marki tytoniu pod nazwą Buffalo. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z sukcesu tych projektów, które udało nam się wprowadzić w życie w 2009 roku – mówi Dariusz Zdanowicz, prezes Lekkerland Polska –Wprowadzenie do sprzedaży tytoniu Buffalo pozwoliło na znaczne zwiększenie obrotów w grupie wyrobów tytoniowych. W roku 2010 będziemy nadal skupiać się na rozwoju marek własnych – zapowiada prezes spółki. Lekkerland Polska zatrudnia 562 osoby i dostarcza towar z 7 magazynów i 6 punktów przeładunkowych do 13,1 tys. odbiorców.

W całym regionie Europy Wschodniej (Czechy, Węgry, Rumunia, Polska) w roku 2009 wyraźnie dał się odczuć kryzys finansowy i gospodarczy. Obniżenie obrotów o 12,8 proc. do poziomu 943 mln euro uwarunkowane było przede wszystkim spadkiem kursów walut w krajach Europy Wschodniej, które to zjawisko przybrało na sile w roku 2009. Gdyby nie różnice kursowe, obroty w regionie Europy Wschodniej bez problemu wzrosłyby o 0,2 proc..

Rozwój węgierskiej spółki-córki nie spełnił oczekiwań kierownictwa koncernu, a kryzys finansowy i gospodarczy dodatkowo go zahamował, dlatego na początku roku 2010 Grupa Lekkerland sprzedała spółkę krajową na Węgrzech.

Skutki kryzysu finansowego i gospodarczego dotknęły najbardziej Europę Wschodnią – mówi Christian Berner, CEO Grupy Lekkerland – Tym niemniej dostrzegamy potencjał w tamtejszych spółkach krajowych. Świadczą o nim również pozytywne zjawiska, obserwowane w bieżącym roku obrotowym.
W wymiarze globalnym w ubiegłym roku firma. zwiększyła obroty o 3,5 proc. do poziomu 12 mld euro. – Biorąc pod uwagę trudną sytuację gospodarczą w Europie, jesteśmy z tego wyniku bardzo zadowoleni – mówi Christian Berner. – W ramach naszej strategii ’Agenda for Growth’ udało nam się odpowiednio wcześnie zareagować na zjawisko ograniczania zakupów przez konsumentów korzystających z zaopatrywanych przez nas kanałów dystrybucji. Dzięki temu w roku 2009 mogliśmy ograniczyć wpływ kryzysu finansowego i gospodarczego na naszą działalność. W całej Europie zmalała sprzedaż produktów spożywczych, napojów i wyrobów tytoniowych. Przedsięwzięte w odpowiednim czasie środki oraz optymalizacja kosztów umożliwiły wzrost zysku EBIT o 3,7 proc. do poziomu 85 mln euro – dodaje.

Obecnie Lekkerland działa w dziesięciu krajach europejskich i obsługuje około 131,500 tys. sklepów na stacjach paliw, kiosków, sklepów typu convenience, sieci fast-food, sklepów tytoniowych, marketów z napojami, domów towarowych, supermarketów spożywczych, piekarni i stołówek, oferując klientom pełen asortyment słodyczy, napojów, przekąsek, produktów convenience, lodów, mrożonek, świeżych produktów, wyrobów tytoniowych, kart telefonicznych i produktów niespożywczych. W roku 2009 firma osiągnęła obrót na poziomie 12 mld euro.
 

Opublikowano: 29.04.2010
Aktualizacja: 29.04.2010