Budowa nalewaka bramowego trwała 15 miesięcy. Nalewak jest dwustronny – posiada po jednym ramieniu nalewczym dla każdego toru. Do nalewu (na każdy z torów) podstawić można jednorazowo 15 cystern kolejowych. Średni czas nalewu jednej cysterny, w zależności od jej pojemności, kształtuje się w granicach od ok. 11 do ok. 14 min. Daje to możliwość zatankowania do pełna nawet 180 cystern kolejowych na dobę. Roczna wydajność nalewaka z obu ramion wynosi 2,6 mln ton. Do tej pory w gdańskiej rafinerii działały dwa obustronne nalewaki, służące do nalewu paliw. Roczna wydajność nalewcza dla każdego z nich wynosi 2,2 mln t.
– Program 10 + to nie tylko budowa nowych instalacji produkcyjnych, które zwiększą potencjał gdańskiej rafinerii – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos S.A. – To również dalsza rozbudowa, największego w Polsce północnej systemu logistycznego paliw, tak aby zwiększona masa naszych produktów mogła bez przerwy i na czas docierać do klientów w kraju i zagranicą.
Przypomnijmy, w ubr. Grupa Lotos S.A. wybudowała pod Martwą Wisłą rurociąg łączący rafinerię z Naftoportem. Dzięki tej inwestycji Lotos jest w stanie eksportować – głównie do USA – tzw. benzynę surową, produkowaną przez nową instalację destylacji atmosferyczno-próżniowej. Benzyna surowa służy m.in. jako surowiec dla zakładów petrochemicznych przy produkcji tworzyw sztucznych.
– Nalewak, który oddajemy teraz do użytku, jest przeznaczony do transportu oleju napędowego – komentuje Grzegorz Hrycyna, szef biura zarządzania projektami technicznymi Grupy Lotos S.A. – Po zakończeniu Programu 10+, w istotny sposób zwiększymy moce produkcyjne właśnie tego paliwa, na które popyt stale rośnie.