– Kiedy politycy europejscy i rządy w poszczególnych krajach Unii Europejskiej zrozumieją, że wykorzystanie LPG wiąże się ze znaczną redukcją emisji dwutlenku węgla to na pewno paliwo to stanie się bardziej popularne – uważa Ulrike Andres.
– Musimy pamiętać, że LPG wiąże się z 12 proc. mniejszą emisją dwutlenku węgla w porównaniu do oleju napędowego czy oleju opałowego oraz 35 proc. mniejszą niż przy spalaniu węgla – dodaje.
Przewodnicząca AEGPL była gościem XIV Międzynarodowego Forum Gazowego LPG & CNG, które odbyło się w marcu tego roku w Warszawie,
W dwudniowej imprezie wzięło udział ponad 500 osób, a rangę wydarzenia pokreśliła obecność m.in. Jamesa Rockalla, Dyrektora Generalnego WLPGA (Światowej Organizacji Gazu Płynnego) oraz Ulrike Andres i Salvatore Piccolo z AEGPL (Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego).
W 2009 roku sprzedaż gazu skroplonego w Polsce wyniosła 2 mln 310 tys. ton i była o 2,9 proc. mniejsza niż w roku 2008 – wynika z najnowszych danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP). Nieznacznie zmalało też zużycie autogazu – z 1 mln 770 tys. ton do 1 mln 705 tys. ton (spadek o 3,7 proc.). Zmniejszeniu uległa również sprzedaż gazu w butlach – z 380 tys. do 360 tys. ton (spadek o 5,3 proc.). Wzrost odnotował natomiast segment gazu w zbiornikach, którego sprzedaż wzrosła z 230 do 245 tys. ton (wzrost o 6,5 proc.).
Poziom sprzedaży LPG wyprodukowanego w kraju nie uległ większym zmianom. Nadal polski rynek jest mocno uzależniony od importu. Polscy producenci dostarczyli łącznie 12,3 proc. krajowego zapotrzebowania na ten produkt, a produkcja krajowa za cały 2009 rok wyniosła 285 tys. ton, czyli o 5 proc. mniej niż w rok wcześniej.
Największym dostawcą skroplonego gazu na runek polski w 2009 roku była Rosja, której udział w imporcie wyniósł 48,8 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 28 proc., a dwa lata temu tylko 25 proc.
Jednak światowym liderem pod względem konsumpcji autogazu jest Korea Południowa. W tym kraju jeździ najwięcej samochodów na świecie zasilanych LPG – jest ich tam ponad 2,3 mln. Na drugim miejscu znajduje się Turcja z 2 mln 240 tys. pojazdów, a trzecią pozycję zajmuje Polska z 2 mln 80 tys. aut zasilanych LPG.