M/Platform: kategorie sezonowe ze stratą

Udostępnij artykuł

Tegoroczne lato pod względem sprzedaży ilościowej było gorsze dla kategorii sezonowych. Piwa kupowaliśmy niewiele więcej niż rok temu a napojów bezalkoholowych i lodów nawet mniej. Wzrost obrotów wynikał przede wszystkim ze wzrostu cen. Piwo – największa kategoria kończy okres maj-sierpień ze wzrostem wartości +10 proc. a wolumenu +1 proc.

M/Platform

Spadki sprzedaży

Napoje bezalkoholowe w okresie maj-sierpień notują spadek sprzedaży ilościowej o 5 proc. przy wzroście wartości +4 proc. Mrożonki, w których znajdują się lody, kończą lato ze znaczącym spadkiem -16 proc. na ilości sprzedaży i spadku wartości -1 proc.

– Patrząc na dane sprzedażowe kategorii sezonowych możemy z dużą dokładnością powiedzieć, kiedy były słoneczne i gorące dni a kiedy chłodniejsze. W tym roku sezon na dobre rozpoczął się wraz z majówką. Od tygodnia siedemnastego widzimy, że sprzedaże poszybowały w górę, przekraczając uśrednioną tygodniową sprzedaż z poprzedniego roku. Sprzedaży wróciły natomiast do tej średniej w tygodniu trzydziestym piątym, kończącym sierpień i zaczynającym wrzesień.
komentuje Magdalena Piwkowska, Menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform.

Najlepszym miesiącem dla sprzedaży sezonowych był lipiec. Jednak zarówno lipiec jak i czerwiec były w tym roku na dużym minusie w porównaniu do minionego roku. Mimo, że to właśnie w tych miesiącach były dwa najgorętsze a więc i najlepsze dla sprzedaży tygodnie: dwudziesty szósty kończący czerwiec oraz dwudziesty dziewiąty – przedostatni tydzień lipca.

Analizując tegoroczne spadki sprzedaży w czerwcu i lipcu trzeba pamiętać, że odnosimy je do bardzo gorących miesięcy rok temu. Szczególnie w czerwcu 2021 r. kupowaliśmy znacząco więcej produktów gaszących pragnienie. Tegoroczny lipiec przez IMiGW określony został jako normalny termicznie a zeszłoroczny jako ekstremalnie ciepły. Nie można więc było oczekiwać większych sprzedaży. W tym roku to sierpień był jednoznacznie lepszy niż rok temu, a wzrosty sprzedaży piwa, lodów i napojów przyczyniły się w największym stopniu do wzrostu całkowitych obrotów w sklepach tradycyjnych o 2,9 proc. w ostatnim miesiącu wakacji.
– dodaje Magdalena Piwkowska.

Piwo – najważniejsza kategoria

Największa i najważniejsza dla obrotów sklepów tradycyjnych w sezonie jest kategoria piwa. Patrząc łącznie na okres od maja do sierpnia odnotowała wzrost obrotów o 10 proc., przy wzroście wolumenu o 1 proc.

Mając w pamięci dobry sezon w zeszłym roku, utrzymanie się na podobnym poziomie sprzedaży wolumenu można uznać za dobry wynik. Dane dzienne wskazują, że najwięcej piwa kupiliśmy 25 czerwca oraz 23 lipca, czyli w gorące soboty na koniec upalnych tygodni 26 i 29. Mimo tych gorących tygodni kategoria notowała kilkuprocentowe spadki wolumenu w czerwcu i lipcu. Maj był lepszy niż rok temu, ale dopiero sierpień przyniósł znaczące wzrosty +11,5 proc. na wolumenie oraz 23 proc. na wartości sprzedaży. Piwa bezalkoholowe w tym miesiącu zanotowały rekordowy wzrost wartości +70 proc. w ujęciu rok do roku. Rosnąca sprzedaż piw 0 proc. jest wieloletnim trendem. Patrząc na dane, piwa bezalkoholowe odpowiadają za 4,2 proc. udziałów wartościowych w sklepach tradycyjnych (MAT sierpień’2022). W sezonie ten segment wzrasta do 5,9 proc. Udział może wydawać się relatywnie niski, ale pamiętajmy, że jest to udział w największej wartościowo kategorii spożywczej, co sprawia że tylko ten jeden segment generuje większe obroty niż wiele innych kategorii spożywczych.
– komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.

Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie danych paragonowych ze sklepów handlu tradycyjnego współpracujących z M/platform.

Źródło: M/Platform

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– MAJ-CZERWIEC 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Stacja Benzynowa & Convenience Store maj-czerwiec 2022

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 19.09.2022
Aktualizacja: 19.09.2022