Dane M/platform z handlu tradycyjnego wskazują, że w lipcu kupowaliśmy więcej produktów niż w czerwcu przy zbliżonej liczbie wizyt. Podczas wizyty w sklepie płaciliśmy średnio 24,29 zł, więcej o 3,5 proc. niż miesiąc temu. W porównaniu do lipca ubiegłego roku, obroty wzrosły o 7,1 proc., przy spadku liczby wizyt o 5,4 proc. i wzroście wartości koszyka o 13,3 proc. Natomiast wskaźnik NHT (Nastroje Handlu Tradycyjnego), określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, odnotował spadek o 6,1 pkt. w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
Badanie M/platform
W lipcu wartość obrotów w placówkach handlu tradycyjnego wzrosła o 4,5 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wzrost obrotów wynikał nie tylko z wyższych cen produktów. Liczba wizyt była na zbliżonym poziomie (+0,2 proc.), kupowaliśmy jednak więcej produktów (+3,5 proc.). Podczas wizyty w sklepie tradycyjnym wydawaliśmy 24,29 zł, tj. o 1 zł więcej niż w czerwcu.
Wśród kategorii, które najbardziej przyczyniły się do ilościowego wzrostu sprzedaży, było piwo, cukier, przyprawy oraz kategoria łącząca majonezy, dressingi i octy.
– Za wzrosty ilościowe w sklepach odpowiadają w analizowanym miesiącu kategorie mniejszej wagi dla obrotów sklepów, ale mające duże znaczenie dla kupujących o tej porze roku, czyli przyprawy i octy związane oczywiście z sezonem domowego przetwórstwa. Mówimy o wzroście przypraw na poziomie prawie 50 proc. oraz ponad 100 proc. kategorii octy. W danych M/platform widać także ponad 164 proc. wzrost liczby kupowanych opakowań cukru. Część z tych zakupów wynika zapewne z przygotowywania słodkich przetworów. Wiemy jednak, że w ostatnim miesiącu mieliśmy także do czynienia z zakupami tego produktu na zapas, które mogły być generowane przez lęk towarzyszący medialnym doniesieniom o brakach tego produktu – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform.
Wzrosty cen
Kategoria cukru była tą, która odnotowała najwyższy wzrost średniej ceny – +23 proc. w porównaniu do czerwca. W lipcu za kg cukru płaciliśmy średnio 5,19 zł, podczas gdy miesiąc wcześniej 4,22 zł. Rok temu za kilogram cukru płaciliśmy 2,82 zł czyli o 84 proc. mniej.
– Cena cukru w placówkach tradycyjnych notuje wzrosty od września zeszłego roku. Z miesiąca na miesiąc były to jednak wzrosty kilkuprocentowe. Ostatni wzrost średniej ceny w lipcu +23 proc. zdecydowanie odbiega od poprzednich miesięcy. Tym samym cukier jest niechlubnym liderem podwyżek cen w ujęciu rok do roku (07.2021 vs 07.2022) ze wzrostem średniej ceny +84 proc. Na drugim miejscu jest olej ze wzrostem o 71 proc., a na trzecim masła/margaryny i smarowidła +48 proc. Jeśli dodamy do tego wzrost ceny mąki +42 proc., możemy uświadomić sobie, z jak trudną sytuacją w budżetach domowych borykają się obecnie Polacy – dodaje Ewa Rybołowicz.
Nastroje Handlu Tradycyjnego (NHT) nie są optymistyczne
Wskaźnik NHT (Nastroje Handlu Tradycyjnego), określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, odnotował spadek o 6,1 pkt. w porównaniu do poprzedniego miesiąca i wyniósł 46,4 pkt.
Jeszcze bardziej pesymistyczna jest prognoza na sierpień, która wynosi tylko 43,1 pkt., co wyraźnie wskazuje na odwrócenie się pozytywnego trendu w nastrojach. Wpływ na oceny ma niewątpliwie wysoka inflacja, ale również spodziewany wzrost kosztów utrzymania związany z prognozami cen prądu i gazu. Warto przypomnieć, że spadek wskaźnika miał miejsce także rok temu i był nawet głębszy, bo o 11 pkt. Rok temu zatrzymał się jednak na poziomie 52,7 pkt., czyli wciąż na poziomie z przewagą opinii pozytywnych. Tegoroczne odczyty wskaźnika odzwierciedlają spadek z zeszłego roku, ale ich poziom jest zdecydowanie niższy, bo poniżej 50 pkt., czyli granicy, która oddziela nastroje pozytywne od negatywnych.
Opis badania
Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów N = 3267 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform. Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach lipca.
Źródło: Comp / M/platform
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.