M/Platform: Obroty w sklepach rosną przez wzrosty cen

Udostępnij artykuł

Dane M/platform za pierwszy miesiąc 2022 roku potwierdzają kontynuację trendów, jakie obserwowaliśmy już w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Przeciętny styczniowy koszyk był podobny pod względem wielkości do koszyka sprzed roku, ale jego wartość wzrosła aż o 8,1 proc. Polski konsument średnio wydał podczas jednej wizyty w sklepie tradycyjnym o 1,98 zł więcej niż przed rokiem.

Mplatform comp styczen

W styczniu 2022 odwiedzaliśmy sklepy spożywcze z taką samą częstotliwością jak przed rokiem. Podobny pod względem wielkości był także nasz koszyk zakupowy i zawierał średnio 5,3 produktu. Duże zmiany zachodzą natomiast nieustanne w zakresie wartości tego koszyka, co oczywiście powiązane jest z rosnącymi cenami produktów. Średnia wartość koszyka zakupowego w ostatnim miesiącu była wyższa o 8,1 proc. od wartości koszyka w styczniu 2021 roku. To z kolei przełożyło się na wzrost obrotów w handlu tradycyjnym o 7,6 proc.

Największe pod względem wartości sprzedaży kategorie odnotowały ponownie spadki sprzedaży. Wśród nich: wyroby tytoniowe o 4,4 proc., wódka o 5,6 proc., zaś piwo o 6,2 proc. Spadek wartości sprzedaży o 1,7 proc. odnotowały także słone przekąski. Do wzrostu obrotów w całym kanale przyczyniały się zaś produkty świeże na wagę (mięsa, wędliny, warzywa, owoce, sery itd.). Ich łączna wartość sprzedaży wzrosła rok do roku o ponad 29 proc., ale także takie kategorie jak nabiał (+8,0 proc.), alkohole mocne jak whisky, rum, likiery, gin (+7,0 proc.), kawa, herbata i kakao (+2,3 proc.) czy napoje bezalkoholowe (+1,2 proc.).

Dane za styczeń 2022 nie były niestety zaskoczeniem, jeśli chodzi o poziom cen produktów oferowanych przez sklepy tradycyjne. W stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, mogliśmy zaobserwować wysokie wzrosty cen dla ogromnej większości grup produktowych. Ponownie rekordowe wzrosty cen odnotowała kategoria oleje i oliwy (+42,9 proc.). Kilkunastoprocentowe wzrosty cen towarzyszyły kategoriom wódki (+17,7 proc.), alkoholi mocnych jak whisky, rum, gin czy likiery (+12,7 proc.), nabiału (+11,9 proc.) czy żywności suchej (+11,0 proc.) – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Dane M/Platform

Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2021 

> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.