M/platform: wśród detalistów panuje pesymizm

Udostępnij artykuł

Jak wynika z cyklicznego badania M/platform, styczniowy wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) wyniósł jedynie 15,2 pkt. Jest to najniższy poziom od początku badań. Był również niższy o 7,8 pkt. od prognozy na styczeń (NHT+).

M/Platform
M/Platform

Prognoza wskaźnika na luty wyniosła natomiast 30 pkt. i jest wyższa od styczniowej o 7 pkt. Na takie postrzeganie obecnej sytuacji w handlu tradycyjnym składa się kilka kluczowych czynników. Należą do nich: wysoka inflacja, gwałtowny wzrost cen paliw i energii oraz narastająca, kolejna fala pandemii.

Prognozy na luty 2022

Lutowa prognoza na poziomie 30 pkt. (w skali 0-100) świadczy o tym, że prowadzący małe, lokalne sklepy z dystansem podchodzą do zmian ustawowych w postaci tarczy osłonowej. Tym bardziej, że regulacje mają mieć tymczasowy charakter.

Przyglądając się danym M/platform za styczeń 2022, z łatwością możemy dostrzec kontynuację trendów, jakie widzieliśmy już w ostatnich miesiącach roku 2021. Z związku ze wzrostem cen produktów spożywczych, wartość przeciętnego koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnych w stosunku do stycznia 2021 roku wzrosła o 8,1 proc. To więcej o blisko 2 zł. Tym samym całkowite obroty w handlu tradycyjnym wzrosły o 7,6 proc. Największe pod względem wartości sprzedaży kategorie odnotowały ponownie spadki sprzedaży – wyroby tytoniowe (-4,4 proc.), piwo (-6,2 proc.), wódka (-5,6 proc.). Wzrostem natomiast charakteryzowały się inne kategorie. Należą do nich nabiał (+8,0 proc.), napoje bezalkoholowe (+1,2 proc.) oraz alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+7,0 proc.). skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

O M/platform

Analizy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierają tradycyjne punkty handlowe. Na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

M/platform to pierwsza i największa w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Główne usługi to: M/promo+ (umożliwia wzbogacenie oferty sklepu o nowoczesne promocje proponowane przez największych producentów FMCG). M/analytics (precyzyjna analityka sprzedaży). M/store (marketplace do składania zamówień hurtowych przez sklepy). To także hop&shop (aplikacja mobilna, która umożliwia wyszukiwanie promocji w lokalnych sklepach, korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”). Do platformy przystąpiło już ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2021 

> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 14.02.2022
Aktualizacja: 14.02.2022