Mikołaj Pawlak: W Shell Café dbamy o każdy szczegół

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS] Od premiery nowego konceptu kawowo-gastronomicznego minęło już kilka miesięcy. Jak Shell planuje rozwijać ofertę food na stacjach w Polsce? Czy klienci reagują na pojawiające się zmiany? Jak szkolić pracowników, aby maksymalnie wykorzystać potencjał nowego konceptu? Między innymi na te pytania odpowiada w rozmowie z redakcją magazynu „Stacja Benzynowa & Convenience Store” Mikołaj Pawlak. Mikołaj Pawlak jest starszym managerem kategorii Shell Café w Shell Polska. To także ekspert ds. doskonałości operacyjnej.

Mikolaj Pawlak

Nowa oferta Shell

Kawa

Co rozumieją Państwo pod hasłem przyrządzania kawy premium w ramach konceptu na stacji paliw?

Badania pokazują, że jakość kawy jest kojarzona przede wszystkim z jej dobrym smakiem (54 proc.). Jest także kojarzona z aromatem (36 proc.) oraz dobrej jakości ziarnami (12 proc.). Przyrządzanie kawy premium w ramach konceptu Shell Café odbywa się między innymi we współpracy z profesjonalnymi baristami. Prowadzą oni szkolenia zespołowe dla pracowników stacyjnych obsługujących później naszych klientów. Takie szkolenia odbywają się np. w ramach Akademii Shell Café, każdorazowo przed wprowadzeniem do oferty nowego produktu.

W ramach Shell Café dbamy o każdy szczegół sprzedaży produktów gastronomiczno-kawiarnianych. Centralnym elementem naszego konceptu jest kawa. Z tego względu do dyspozycji klientów oddajemy dwie mieszanki – espresso do kaw białych oraz lungo do kaw czarnych. Badania, które przeprowadziliśmy, wskazują, że pochodzenie kawy ma znaczenie dla 23 proc. konsumentów. Dbamy o to, aby kawa zawsze była świeżo palona oraz aby jej opakowania były przechowywane w odpowiednich warunkach. Wierzymy, że dzięki takiemu podejściu będziemy w stanie jeszcze lepiej dotrzeć do potrzeb i oczekiwań klientów.

Gastronomia

Jak wraz z ofertą kawową zmieniła się oferta gastronomiczna Shell? Co ją wyróżnia na tle dotychczas proponowanych przez sieci produktów?

Nasza oferta zmienia się cały czas, jest przez nas nieustannie rozwijana. Rozpoczęła się od croissantów innych niż wszystkie. Są przygotowywane z ciasta francuskiego z dodatkami premium, np. szynką parmeńską czy serem brie serwowanym z żurawiną. Wszystkie produkty są świeżo przygotowywane na stacjach. Oferta gastronomiczna Shell Café jest oparta na tzw. czystej etykiecie. Oznacza to, że wykluczamy z niej chemiczne konserwanty, sztuczne barwniki oraz sztuczne przyprawy. W Shell Café mamy w ofercie produkty dla wegan, wegetarian i dla zwolenników produktów mięsnych.

Szkolenie pracowników

Jak wprowadzenie nowej marki oraz nowego menu wpłynęło na proces szkolenia pracowników?

Przygotowaliśmy cały pakiet szkoleń stacjonarnych i e-learningowych, aby nasi bariści byli kompetentni i wyróżniali się pasją oraz umiejętnościami. Szkolenia pracowników przeprowadziliśmy w ramach Akademii Shell Café, tak aby potrafili przygotowywać kawę doskonałą w smaku. Chcemy zapewniać klientom doskonałe wrażenia związane z obsługą i produktami. Niezależnie od tego, czy kupują je w ramach samoobsługi, czy też są im one serwowane. W związku z tym wykorzystujemy własne doświadczenia w zakresie opracowywania narzędzi i procesów, a także korzystamy z pomocy partnerów zewnętrznych.

Szkolenia o wysokiej jakości merytorycznej, w jakich uczestniczą ambasadorzy Shell Café, są wieloetapowe, prowadzimy je w cyklach kwartalnych. Nasi pracownicy utrwalają i poszerzają już zdobytą wiedzę, a nowi członkowie załogi poznają szczegóły związane z naszym konceptem kawiarniano-gastronomicznym.

Wdrożenie Shell Café

Modernizacje stacji

Czy wraz z wdrożeniem konceptu Shell Café stacje przechodzą metamorfozę pod względem designu?

Shell Café to poza ofertą kawiarniano-gastronomiczną także zmiana samych wnętrz stacji. Naszym celem było stworzenie gościnnego otoczenia kawiarnianego, które zapewni klientom komfortowy odpoczynek przed dalszą podróżą. Opracowaliśmy także zupełnie nową identyfikację wizualną. Składają się na nią ciepłe kolory ścian i nowe materiały wykończeniowe, takie jak drewno czy miedź. Dzięki temu klienci wchodząc na stacje będą mogli poczuć, że są w kawiarni, wypocząć lub nawet odbyć spotkanie biznesowe. Obecnie trwa proces przebudowy poszczególnych lokalizacji. W 2021 roku udostępniliśmy klientom ponad 150 nowych punktów kawowych. 8 grudnia uruchomiliśmy stację w formacie bistro przy obwodnicy Leszna.

Liczba placówek

W sierpniu br. kiedy koncept Shell Café debiutował w Polsce, był dostępny na 237 spośród 430 stacji sieci. Ile obecnie placówek Shell zostało objętych nową ofertą?

Naszym celem jest, aby do końca 2021 roku oferta kawowa była obecna na 390 stacjach Shell w Polsce. Badanie, jakie przeprowadziliśmy przy okazji wprowadzenia Shell Café na rynek polski, pokazuje, że zdecydowana większość Polaków (86 proc.) pije kawę codziennie lub prawie codziennie. 41 proc. procent badanych robi to na stacjach paliw. Zauważamy ten trend i chcemy dostarczać naszym klientom produkt z najwyższej półki.

Plany rozwojowe

Kiedy cała sieć stacji Shell na terenie Polski zostanie wyposażona w nowy koncept kawiarniano-gastronomiczny?

Pełna oferta gastronomiczna Shell Café ma być dostępna na wszystkich stacjach Shell do końca stycznia 2022 r. Pierwszy kwartał 2022 roku będzie zresztą przełomowy pod kątem oferty kawiarniano-gastronomicznej na stacjach Shell w Polsce.

Reakcje klientów

Minęło już kilka miesięcy od premiery Shell Café. Jak klienci przyjęli nową markę? Czy format spełnił pokładane w nim oczekiwania?

Koncept Shell Café został bardzo dobrze odebrany przez klientów, a wzrosty sprzedaży są zauważalne z tygodnia na tydzień. Mamy świadomość, że polski konsument jest świadomy i wymagający. Jako Shell Polska kontynuujemy strategię realizacji potrzeb klienta przy zachowaniu najwyższych standardów produktów kawiarniano-gastronomicznych.

Dziękuję bardzo za rozmowę!

Pełną treść wywiadu publikujemy w wydaniu magazynu Stacja Benzynowa & Convenience Store (listopad-grudzień 2021). Prosimy kliknąć, aby się zapoznać.

Rozmawiał Edwin Kaniuk

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2021
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 25.01.2022
Aktualizacja: 27.01.2022