Mplatform – Za produkty spożywcze płacimy coraz więcej

Udostępnij artykuł

Jak wynika z danych Mplatform za grudzień 2021, ceny produktów spożywczych wciąż rosną. Szczególnie dotkliwe wzrosty odnotowuje kategoria „oleje i oliwy”. Mimo że w ubiegłym miesiącu odwiedzaliśmy sklepy spożywcze nieco rzadziej niż przed rokiem, obroty w tym kanale sprzedaży wzrosły. Stało się tak z uwagi na znaczący wzrost wartości średniego koszyka.

Wzrost wartości koszyka

Dane M/platform za grudzień 2021 nie przyniosły niestety pozytywnych wieści o wydatkach, jakie musiał przeznaczyć na codzienne zakupy polski konsument. Odwiedzaliśmy sklepy tradycyjne podobnie często jak przed rokiem. Standardowo nasz grudniowy koszyk był nieco większy niż w pozostałych miesiącach roku i podobnej wielkości jak w grudniu 2020 – ok. 5,3 produktu na koszyk. Niestety wartość średniego koszyka wzrosła aż o 8,1 proc. Przełożyło się to na blisko 2 zł więcej wydane średnio przy każdej okazji zakupowej. Tym samym obroty w sklepach tradycyjnych także odnotowały wzrost, który sięgnął 6,8 proc.

Za blisko 7 proc. wzrostem wartości sprzedaży stały produkty świeże na wagę (mięsa, wędliny, warzywa, owoce, sery itd.). Ich łączna wartość sprzedaży wzrosła rok do roku o nieco ponad 28 proc. Ponadto wzrosła wartość sprzedaży nabiału (+6,9 proc.) czy alkoholi mocnych typu whisky, rum, gin czy likiery (+5,0 proc.). Spadki tradycyjnie już towarzyszyły takim używkom, jak piwo (-6,7 proc.), wódka (-6,1 proc.) oraz wyroby tytoniowe (-4,9 proc.).

Ekspert Mplatform komentuje

Znaczący wzrost cen produktów spożywczych nie ulega najmniejszej wątpliwości. W grudniu 2021 roku relatywnie mniej odczuwalny był wzrost cen takich kategorii jak piwo (+3,6 proc.) czy wino (+4,9 proc.). Znacznie wyraźniejsze podwyżki towarzyszyły kategoriom wódki (+17,7 proc.) oraz mocnych alkoholi, jak whisky, rum, gin czy likiery (+14,3 proc.). Wzrosły ceny nabiału (+12,0 proc.), żywności suchej (+11,1 proc.) oraz produktów świeżych na wagę (+19,8 proc.). Rekordowe wzrosty cen ponownie osiągnęła kategoria „oleje i oliwy”, w przypadku której średnio sięgnęły one 43,2 proc. – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

Źródło: Comp