Naftoport PERN przeładował już 300 mln ton ropy i paliw

Udostępnij artykuł

Naftoport – terminal przeładunkowy ropy i paliw należący do Grupy PERN, przeładował od początku istnienia spółki, czyli od 1991 roku, ponad 300 mln ton ropy naftowej i paliw. Tylko w ubiegłym roku tą drogą Klienci PERN sprowadzili prawie 18 mln ton surowca i produktów naftowych. Naftoport jest dziś kluczową spółką zapewniającą dywersyfikację dostaw ropy naftowej do Polski.

PERN port przeladunki
Przeładunki w Naftoporcie

Inwestycje PERN

W ciągu ostatnich lat wzrasta znaczenie dostaw ropy naftowej drogą morską. Polskie rafinerie coraz więcej surowca sprawdzają z innych kierunków niż wschodni, aby uniezależnić się od rosyjskich dostawców. Taką politykę ułatwiają inwestycje PERN – czyli nowe zbiorniki na surowiec zlokalizowane u wybrzeży Bałtyku.

– Ostatnie sześć lat były dla nas czasem realizacji inwestycji w infrastrukturę. Z jednej strony odpowiadaliśmy na potrzeby Klientów, ale jednocześnie weszliśmy na jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego. PERN znacząco zwiększył możliwości, jeśli chodzi o magazynowanie ropy naftowej. Dziś firma radzi sobie z dystrybucją i magazynowaniem całej gamy różnych gatunków surowca. Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza dziś, kiedy za naszą wschodnią granicą toczą się działania wojenne.
– podkreślił Igor Wasilewski, prezes PERN i jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej Naftoportu.

Przypomniał jednocześnie wielki test Naftoportu z 2019 roku, kiedy rurociągiem „Przyjaźń” napłynęła do Polski ropa skażona chlorkami organicznymi. Na 46 dni zostały zatrzymane dostawy surowca tą drogą, a cały ciężar wziął na siebie Naftoport. Działania te były na tyle skuteczne, że nie było żadnych utrudnień z dostępem do paliw na stacjach.

Większe pojemności

PERN wybudował nowe zbiorniki w Bazie Gdańsk i Terminalu Naftowym w Gdańsku. W sumie pojemności na ropę zwiększyły się o blisko 20 proc., czyli o prawie 600 tys. m sześc.

– Nasz potencjał umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku. W ten sposób zapewniamy możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.
– podkreśla Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.

W ubiegłym roku Naftoport obsłużył blisko 270 tankowców. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 i zanurzeniu 15 metrów. Do dyspozycji Klientów jest aż 5 stanowisk przeładunkowych. Ropa w imporcie poprzez Naftoport na potrzeby krajowe pochodziła w ostatnich latach z Arabii Saudyjskiej, Rosji, Kazachstanu, Norwegii, Wielkiej Brytanii, USA, Iraku, Nigerii i Angoli oraz polskich i litewskich złóż na Morzu Bałtyckim.

Źródło: PERN

LIDERZY RYNKU – DOSTAWCY DLA STACJI PALIW – RAPORT 2022
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

LRDSP Raport okladka x

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.