Nowe głębokowodne stanowisko przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych powstanie w naftoporcie z Grupy PERN. To ważny kamień milowy na drodze do zwiększenia przepustowości Naftoportu, a tym samym wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa. Umowa na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji została podpisana.
Jak informuje biuro prasowe PERN, rekordowe w ostatnich latach wyniki działalności terminalu, w obecnej sytuacji międzynarodowej i gospodarczej, potwierdzają jak istotne jest posiadanie wydajnej infrastruktury technologicznej przeznaczonej na dostawy surowców energetycznych. Rozpoczęcie prac projektowych to kamień milowy w realizacji przedsięwzięcia rozbudowy Naftoportu.
– Obecna sytuacja międzynarodowa w sposób radykalny przemodelowała architekturę dostaw surowców do Europy, w tym także do Polski. Naszymi naftowymi oknami na świat są Naftoport i terminal paliwowy w Dębogórzu – one dziś wychodzą na pierwszy plan w agendzie bezpieczeństwa surowcowego Polski, bo umożliwiają skuteczne dostawy ropy naftowej i paliw drogą morską – podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN.
Jakie statki obsłuży terminal?
Po rozbudowie, terminal Naftoport uzyska kolejne, szóste już stanowisko, w tym drugie przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC (o długości ponad 300 m i szerokości do 60 m, przy ich zanurzeniu ograniczonym do 15 m). To przekłada się na maksymalną partię ładunkową wielkości ok. 180 tys. ton. Praktyczne możliwości technologiczne nowego stanowiska to około 9 mln ton rocznie.
– Naftoport w okresie 5 lat podwoił wolumen wykonywanych przeładunków. Na ten rok zakładamy dalsze, bardzo znaczące zwiększenie obrotów, a dalej – utrzymanie tak wysokiego poziomu na przestrzeni dekad. Głównym celem inwestycji jest wzmocnienie pewności ciągłości operacyjnej oraz pełnej dostępności Naftoportu dla zgłaszanych dostaw surowcowych – zaznacza Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.
Projekt stanowiska zostanie wykonany przez firmę PPBH Aquaprojekt Sp. z o.o. z Gdańska. Realizacja prac projektowych i całego przedsięwzięcia prowadzona jest przy współudziale Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
źródło: PERN
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.