Zgodnie z danymi firmy badawczej Nielsen udział stacji benzynowych w wartości sprzedaży napojów alkoholowych w Polsce wynosi 4 proc. (dane za okres od sierpnia 2008 do lipca 2009). To pozornie niedużo, ale trzeba mieć na względzie, że stacji paliw jest w Polsce ok 6 tys., a sklepów handlu tradycyjnego ponad 10 razy tyle. Sklepy na stacjach paliw mają dobrą efektywność sprzedaży co przekłada się na wartość sprzedawanego alkoholu. W omawianym okresie na niesieciowych stacjach benzynowych wartość sprzedanych napojów alkoholowych wyniosła 1 mld 82 mln, a na stacjach sieciowych 522 mln zł – mówi Maciej Rzentarzewski, analityk firmy Nielsen.
Struktura sprzedaży
Warto przyjrzeć się strukturze sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach. Największy udział w wartości sprzedaży ma piwo i wódka. W pierwszym przypadku udział ten wynosi 57,7 proc., a w drugim 37,2 proc. Gdy zawęzimy to do stacji sieciowych udział piwa i wódki wynosi odpowiednio 60,4 i 31,9 proc. W przypadku pozostałych kategorii udział ten jest znacznie mniejszy i wynosi 2,6 proc. dla wina (3,7 proc. na stacjach sieciowych), whisky 1,7 proc. (2,5 proc. dla stacji sieciowych), dla drinków alkoholowych 0,5 proc. (0,9 proc. dla stacji sieciowych).
Istotny kanał sprzedaży dla drinków alkoholowych
Dla poszczególnych kategorii alkoholowych stacja benzynowa ma różne znaczenie jako kanał sprzedaży. W przypadku piwa jest to 4,5 proc., dla wódki 3,7 proc. , dla wina 1,7 proc., a dla whisky 3,8 proc. – Warto zwrócić uwagę, że stacje benzynowe są bardzo ważnym kanałem dla sprzedaży drinków alkoholowych. Udział stacji w wartości sprzedaży tego alkoholu jest większy niż 10 proc., co znacznie przewyższa średnią dla kanałów sprzedaży – podkreśla Maciej Rzentarzewski, analityk firmy Nielsen. W przypadku kategorii „Brandy Cognac” i Gin udział stacji w wartości sprzedaży napojów alkoholowych w Polsce wynosi po 1,4 proc.
Mniej i bardziej rosnące procenty
Różnie przedstawia się również dynamika sprzedaży poszczególnych kategorii. Ogólnie sprzedaż alkoholi na stacjach benzynowych w okresie od sierpnia 2008 r. do lipca 2009 r. zwiększyła się o 10,2 proc. W ujęciu wartościowym i 2,9 proc. w ujęciu ilościowym. Piwo odnotowało wzrost o 7,8 proc. (wartościowo) i spadek o 0,1 proc. (ilościowo). Sprzedaż wódki wzrosła o 13 proc. w ujęciu wartościowym i o 8,5 proc. w ujęciu ilościowym. Sprzedaż wina wzrosła odpowiednio o 9,6 proc. i 3,5 proc..
– Na stacjach benzynowych wyraźnie zwiększa się dynamika sprzedaży alkoholi kolorowych oraz drinków alkoholowych. W tym ostatnim przypadku dynamika wartości sprzedaży na stacjach wynosi aż 52, 2 proc. – mówi Maciej Rzentarzewski.- Trudno powiedzieć czy trend ten się utrzyma, zależne jest to miedzy innymi od zmian liczby stacji paliw w Polsce. A ta w ostatnim czasie maleje – zaznacza Rzentarzewski.