Nie będzie rury z Możejek do Kłajpedy

Udostępnij artykuł

Jak powiedział dziennikarzom Wiceminister Skarbu Państwa Mikołaj Budzanowski, Podczas marcowego spotkania z litewskim ministrem energetyki rozmawiano też o potrzebie budowy rurociągu produktowego i surowcowego do Kłajpedy.
– Tutaj spotkaliśmy się z odmową ze strony rządu litewskiego, który planuje tam budowę terminalu LNG. Z naszego punktu widzenia to nie jest żaden argument merytoryczny, ponieważ są to infrastruktury całkowicie ze sobą niepołączone. Orlen Lietuva nie potrzebuje wielkich przestrzeni do tego, żeby połączyć rafinerię w Możejkach z naftoportem – ocenił Budzanowski.
Budowa rurociągu była do niedawna uzależniana od przejęcia przez PKN Orlen kontroli operacyjnej w Klajpedos Nafta. Strona litewska zdecydowanie odmawia sprzedaży udziałów w terminalu. Prezes PKN Orlen Jacek Krawiec podkreślał niedawno, że zarząd spółki jeszcze w tym roku chce rozwiązać kwestię Możejek.
Od kilku miesięcy media na Litwie i w Polsce spekulują na temat możliwości sprzedaży Rosji rafinerii Orlen Lietuva w Możejkach. To jedyna szansa na wznowienie dostaw ropy do rafinerii rurociągiem Przyjaźń. Rząd Litwy jest przeciwny oddawaniu kontroli nad sektorem paliwowym w ręce Rosji.

Od kwietnia 2009 PKN Orlen jest jedynym właścicielem spółki Orlen Lietuva (wcześniej AB Mazeikiu Nafta) – jednej z największych spółek na Litwie. Wraz z przejęciem kontroli w spółce PKN stał się jednocześnie największym udziałowcem morskiego terminalu przeładunkowego w Butyndze.
Orlen Lietuva jest jedyną rafinerią przerobu ropy naftowej w krajach bałtyckich posiadającą dominującą pozycję na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii. Spółka wykorzystuje trzy główne kanały sprzedaży produktów paliwowych jakimi są litewski rynek lokalny, eksport lądowy na Łotwę i Ukrainę oraz do Polski i Estonii, a także eksport drogą morską do Europy Zachodniej i USA z wykorzystaniem terminalu Klajpedos Nafta.
Sieć stacji paliw na Litwie tworzą obiekty Premium oznaczone logo Orlen Lietuva, a także ekonomiczne stacje Ventus.