Nielsen: Wygoda i zakupy w drodze w cenie

Udostępnij artykuł
Stacje benzynowe to kanał o największej dynamice wzrostu wartości sprzedaży w całym koszyku spożywczym w perspektywie ostatniego roku. Jak wynika z danych Panelu Handlu Detalicznego Nielsena, sprzedaż wartościowa produktów spożywczych audytowanych w tym kanale przez Nielsena wzrosła o 13,8 proc. porównując okres 12 miesięcy kończący się na maju 2018, do analogicznego okresu z roku poprzedniego. Sprzedaż wartościowa w tym kanale wzrasta w okresach, w których Polacy najwięcej podróżują– takich jak wakacje, Wielkanoc, Boże Narodzenie oraz długie weekendy – napisała Anna Ostrowska, client consultant Nielsen na łamach publikacji “Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna – Raport 2018” wydania specjalnego magazynu “Stacja Benzynowa & Convenience Store”.

Jak często odwiedzamy stacje benzynowe?

Stacje benzynowe dawno temu przestały kojarzyć się konsumentom tylko z tankowaniem i niezbędnymi zakupami podczas podróży. Konsumenci poszukujący wygody coraz chętniej korzystają z oferty sklepowej i gastronomicznej na stacjach benzynowych. Przeciętny polski shopper odwiedza sklep na stacji benzynowej raz w tygodniu, deklarując przy tym, że celem wizyty częściej jest wizyta z zakupami niż samo tankowanie.

Stacja benzynowa a trend convenience

Sklep na stacji benzynowej świetnie wpasowuje się w potrzebę wygodnych i szybkich zakupów, która staje się coraz bardziej istotna przy wyborach dokonywanych przez polskich kupujących. Rozwój technologii oraz dostęp do niej stwarza również bardzo dobre zaplecze do rozwoju oferty poza paliwowej na stacjach benzynowych, którą docenić mogą konsumenci poszukujący kompleksowej i sprawnej obsługi. Na stacjach benzynowych coraz popularniejsza staje się możliwość doładowania samochodów elektrycznych, możliwość skorzystania z usługi carsharingu, czy też opcja skorzystania ze specjalnych aplikacji mobilnych. Również w części gastronomicznej zachodzą zmiany – rozwija się oferta dań gotowych, do oferty trafiają produkty świeże, nawet w takich formach jak wypiekane na miejscu świeże pieczywo.

Zmiany zachodzące w potrzebach konsumentów i ich stylu życia oraz rozwój zaplecza technologicznego budują bardzo dobre warunki do wzrostów sprzedaży na stacjach paliw. Jak zatem wygląda obecnie koszyk spożywczy dóbr FMCG sprzedawanych w tym kanale?

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Koszyk spożywczy na stacjach benzynowych

Niemal połowę wartości koszyka spożywczego na stacjach benzynowych stanowią napoje alkoholowe. Odpowiadają one za 48,5 proc. sprzedaży wartościowej. Największy udział stanowi piwo (26,3 proc.) oraz wódka (17,6 proc.). W tej grupie warto zwrócić również uwagę na kategorie whisky oraz wino – mimo nieznacznego udziału wśród całego koszyka spożywczego (2,2 proc. oraz 1,6 proc.) kategorie te wykazują dużą dynamikę rok do roku (odpowiednio 21,6 proc. i 32,7 proc.) i zyskują na znaczeniu. Szczyt sprzedaży wartościowej mocnych alkoholi obserwujemy w okolicach Bożego Narodzenia, a napojów niskoalkoholowych – w okresie letnim. W tym roku obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży piwa już od kwietnia, co może wynikać zarówno z wysokich temperatur, jak i ograniczeń handlu w niedzielę. Również sprzedaż wódki już w kwietniu przewyższyła wartość sprzedaży z grudnia 2017 dla kanału stacji benzynowych, co podkreśla dobrą kondycję rynku stacji paliw w 2018 roku.

(…)

*dane w artykule dotyczą sprzedaży wartościowej w rynku Petrol Station w badaniu Panelu Handlu Detalicznego, okres analizy: czerwiec 2017 – maj 2018 w porównaniu do roku poprzedniego.

Przeczytaj bezpłatnie cały artykuł na str. 56-57 publikacji „Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna – Raport 2018” wydania specjalnego magazynu „Stacja Benzynowa & Convenience Store”.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 20.09.2018
Aktualizacja: 20.09.2018