NielsenIQ: wojna przyniosła zmiany na rynku FMCG w Polsce

Udostępnij artykuł

Od czternastu dni jesteśmy świadkami wojny na Ukrainie. Konflikt ten niesie za sobą konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze o charakterze zarówno krótko, jak i długoterminowym. Bez wątpienia również polski rynek jest pod silnym wpływem bieżących wydarzeń, które zmieniają dotychczasowe prognozy związane z dynamiką sprzedaży oraz z zachowaniami konsumentów.

Dane NielsenIQ

Poniższy artykuł przedstawia wpływ pierwszych dni wojny na rynek FMCG w Polsce.

Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce[1] w ósmym tygodniu bieżącego roku (w dniach 21-27 lutego tj. pierwszym tygodniu wojny) odnotowała 12 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Wartość ta jest również wyższa w odniesieniu do średniej dynamiki z poprzedzających tygodni 1-7 2022 r. (+8 proc.).

Wśród kategorii, które wykazały wyraźnie wyższe wzrosty sprzedaży w tyg. W08’2022 vs W08’2021 (w porównaniu do dynamiki z poprzedzających tygodni) możemy wymienić: pieluchy i artykuły kobiece, jedzenie dla dzieci. A dalej także kategorie spożywcze o długim terminie przydatności takie jak mąka, cukier, makaron, ryż, konserwy mięsne i rybne. Najsilniejsze wzrosty odnotowały podstawowe kategorie spożywcze. Wśród nich: mąka (+157 proc.), cukier (+83 proc.), konserwy mięsne (+80 proc.), makaron (+59 proc.) czy ryż (+53 proc.).

Niewątpliwie są to kategorie, na które zwiększony popyt związany jest z obawami wywołanymi wybuchem wojny. Generuje go również napływ ludności ukraińskiej do Polski. Fakt ten potwierdza również geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży. Największy wzrost w ubiegłym tygodniu (W08’2022) odnotowały regiony wschodnie (+15 proc.) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+16 proc.).

Należy spodziewać się, że w kolejnych odczytach danych, dynamika sprzedaży dla wymienionych kategorii będzie kontynuowała silny trend wzrostowy.

Źródło: NielsenIQ


[1] Badanie Total Store Read obejmuje skanningowe dane sprzedażowe z grupy ponad 30 współpracujących z NielsenIQ sieci detalicznych, dla kategorii z koszyków FMCG Food, FMCG Drug, Fresh Food, Non Food.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 09.03.2022
Aktualizacja: 09.03.2022