Zakończenie prac przy budowie dwóch nowych zbiorników na ropę w gdańskiej Bazie PERN (wiosną 2020 roku), planowane na jesień 2020 roku oddanie zbiorników w gdańskim Terminalu Naftowym (TNG) oraz oddanie do użytku do końca 2023 r. II nitki rurociągu pomorskiego to kamienie milowe na drodze do osiągnięcia przez Polskę niezależności w obszarze dostaw ropy naftowej.
W połączeniu z Naftoportem inwestycje te umożliwią polskim rafineriom zakup surowca w wybranym wolumenie w dowolnym zakątku świata. PERN konsekwentnie realizuje również inwestycje w segmencie paliw – trwają przygotowania do II etapu rozbudowy baz paliwowych oraz budowy rurociągu Boronów-Trzebinia.
PERN rozbudowuje parki zbiornikowe i ropociąg, by umożliwić pełną dywersyfikację dostaw ropy naftowej do kraju
W Bazie Gdańsk zakończyła się już próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika. Trwa próba hydrostatyczna drugiego zbiornika. Każdy z nich ma pojemność 100 tys. m sześc. Prace zostaną ukończone w kwietniu 2020 r. Jednocześnie w TNG jest realizowany montaż konstrukcji nowych zbiorników w ramach II etapu rozbudowy tego parku. Zgodnie z planem TNG powiększy się o trzy zbiorniki o pojemności 100 tys. m sześc. oraz dwa zbiorniki o pojemności 45 tys. m sześc. Termin realizacji – październik 2020.
– Niezależność energetyczna państwa nie jest możliwa bez swobodnego wyboru dostawców kluczowych nośników energii. Dziś jesteśmy bliżej osiągnięcia tego celu niż kiedykolwiek wcześniej. Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której dostawy surowców mogą następować z różnych kierunków, a jedynym czynnikiem decyzji zakupowej stanie się jakość, cena i – co równie ważne – pewność dostawy – powiedział podczas konferencji PERN Piotr Naimski, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej.
Ostatnim kamieniem milowym na drodze do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w obszarze dostaw ropy naftowej do Polski będzie uruchomienie w 2023 r. II nitki rurociągu pomorskiego, która nie tylko umożliwi pełną separację jakościową ropy, ale także wzmocni bezpieczeństwo systemu logistyki ropy w naszym kraju.
PERN szybko odpowiada na wyzwania wynikające z rządowego pakietu paliwowego
Rynek paliwowy w Polsce od 2016 roku przeszedł niesłychaną ewolucję. Za sprawą nowego rządu w połowie 2016 roku wprowadzono regulacje, które w radykalny sposób ukróciły proceder nielegalnego obrotu paliwami, pozostawiając w budżecie miliardy złotych. Te przepisy stały się także kołem zamachowym rozwoju polskich rafinerii i PERN – krajowego lidera logistyki naftowej i paliwowej.
– Realizujemy to, co obiecaliśmy, tak aby nasi klienci mogli bezpiecznie dostarczać paliwo do stacji benzynowych. Chodzi o program megainwestycji zarówno w obszarze ropy, jak i paliw. Mam tu na myśli nowe zbiorniki, ale także nowe rurociągi – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN.
W segmencie paliw zakończył się I etap rozbudowy zbiorników. Do dyspozycji klientów trafiły cztery nowe zbiorniki o łącznej pojemności 128 tys. m sześc. W drugim etapie powstanie kolejnych dziewięć zbiorników o pojemności 222 tys. m sześc. Ten etap jest już bardzo zaawansowany. Jego zakończenie planowane jest na 2022 rok. Na koniec 2021 roku zaplanowane jest natomiast oddanie do użytku rurociągu paliwowego z Boronowa do Trzebini, który poprawi dostępność paliw dla Aglomeracji Śląskiej.
STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.