Polacy przeciwni podniesieniu akcyzy na piwo

Udostępnij artykuł
Planowane na kolejne lata podwyżki akcyzy na piwo wywołują niezadowolenie większości Polaków. Ich zdaniem podatek akcyzowy, którym obłożono ten trunek, już teraz jest stosunkowo wysoki, a motywacje władz stojące za jego zwiększeniem są nieprzekonujące. Rządzącym nie chodzi o zdrowie społeczeństwa, ale o wpływy do budżetu – twierdzi większość respondentów badania Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research wykonanego na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce [1].

O planach podwyższenia podatku akcyzowego na piwo mówi się już od dłuższego czasu, dlatego większość ankietowanych przez SW Research w październiku 2021 roku zdążyła sobie wyrobić własne zdanie w tej kwestii. O planowanych przez Rząd podwyżkach (o 10 proc. od 2022 roku i łącznie o 40 proc. do roku 2027) słyszała większość społeczeństwa, bo aż 52,2 proc., a temat zupełnie nie interesuje zaledwie 17 proc rodaków. Polacy oceniają ten pomysł negatywnie, a zapowiadany wzrost stawek akcyzy wydaje się zbyt wysoki dla 63,4 proc. osób.

W analogicznym badaniu opinii, przeprowadzonym w 2019 roku, zdecydowana większość respondentów (64,2 proc.) wyraziła obawę, że podwyżka podatku akcyzowego doprowadzi do wzrostu cen piwa w sklepach. Pytani o motywację, jaka stoi za planami ustawodawcy, nie mieli wątpliwości, że odpowiedzi należy szukać raczej w chęci zwiększenia wpływów budżetowych oraz realizacji obietnic wyborczych (łącznie 78,4 proc. wskazań), niż w trosce o zdrowie obywateli (14,4 proc.). Dziś, na kilka miesięcy przed wejściem w życie kolejnej nowelizacji ustawy akcyzowej, równie niewielka liczba Polaków wierzy w szlachetne intencje legislatora. Tylko 12,9 proc. badanych jest przekonana, że podwyżka akcyzy ma na celu względy zdrowotne, zaś aż 73,4 proc. uważa, że chodzi wyłącznie o zasilenie państwowej kasy.

Pandemia i jej skutki negatywnie wpływają na nastroje konsumenckie. Większość respondentów (57,6 proc.) uważa, że cena piwa już dziś jest wysoka. 31,5 proc. uważa przy tym, że w obliczu wysokiej inflacji nie powinno się podnosić podatków, a 39,4 proc. – że raczej warto je obniżać, by ulżyć obywatelom.

[1] Badanie Omnibus, październik 2021 r., badanie ogólnopolskie, próba reprezentatywna 18+. Badanie wykonane na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce.

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.