Prezes bp Polska: Koronawirus i zawirowania na rynku ropy przyspieszyły potrzebę transformacji

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS – RAPORT 2021] Nagły spadek a potem wahania popytu, rosnąca cena produktu, okresowe lockdowny przekładające się na wahania popytu, zmiana zachowań konsumenckich i oczekiwań klientów, koncentracja na dostosowaniu się do sytuacji i nowych potrzeb klientów z zachowaniem bezpieczeństwa pracowników, wspieranie naszych partnerów biznesowych i społecznych, czy wyraźniejsza niż kiedykolwiek potrzeba transformacji to najszybsze podsumowanie ostatniego roku – pisze na łamach Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna – Raport 2021 Bogdan Kucharski, prezes bp w Polsce.
Konsumpcja paliw

W roku 2020 po raz pierwszy od bardzo wielu lat zdecydowanie spadło zapotrzebowanie na paliwa. Wg danych z POPIHN w skali świata popyt na ropę naftową obniżył się o około 6 proc. Podobnie było zresztą też w Polsce – mimo ponad miliona nowo zarejestrowanych pojazdów i niższych niż rok wcześniej cen paliw, skutecznej kontroli szarej strefy, wyniki wolumenowe były gorsze od roku 2019, dla wszystkich gatunków paliw samochodowych rynek zmniejszył się w stosunku do 2019 r. o 4 proc. Główną przyczyną były ograniczenia w ilościach przewożonych towarów i przemieszczaniu się osób.

W sieci bp w III kwartale, kiedy gospodarka zaczęła się odmrażać, zanotowaliśmy szybki powrót klientów, zwłaszcza w okresie wakacji branża praktycznie wróciła do poziomów, jakie obserwowaliśmy w latach poprzednich. Pomimo znacząco większej skali zachorowań w IV kwartale 2020 roku sprzedaż utrzymywała się na lepszym poziomie, niż w drugim kwartale. W porównaniu do innych rynków w Europie polski rynek paliw przeszedł przez 2 fale COVID 19 w roku 2020 bez poważnych strat, ale spadek sprzedaży był wyraźniejszy w benzynach i LPG, podczas gdy w dieslu obniżenie popytu było symboliczne. Spadek popytu w benzynach był bardzo odczuwalny dla stacji położonych w miastach, gdzie sprzedaż benzyn jest większa.

Jeśli chodzi o pierwszą połowę 2021 r. to nastąpił dynamiczny wzrost kosztu produktu w porównaniu do ceny produktu i czasowe lockdowny, które wpłynęły na okresowe zaburzenia popytu i podaży. Porównywane do 2019 r. wyniki w 2021 r. pokazują poprawę, ale jeszcze nie powrót do poziomów sprzed pandemii. Dalej funkcjonujemy w okolicznościach covidowych, a zachowania klientów nadal są inne niż przed pandemią.

Inwestycje

Mimo pandemii zrealizowaliśmy we wskazanym okresie szereg inwestycji. Firma bp nie zaniechała projektów budowy nowych stacji paliw w Polsce z powodu koronawirusa. Od polowy 2020 r. do polowy 2021 r. uruchomiliśmy już 6 stacji własnych, w tym stacje MOP, a kolejne są w fazie projektowania i realizacji. Poszerzyliśmy też ofertę franczyzową – dodatkowe kawiarnie Wild Bean Cafe i sklepy bp pojawiały się na kolejnych stacjach partnerskich bp. W sieci stacji partnerskich bp jest 155 Wild Bean Cafe i 123 sklepy bp.

Wsparcie partnerów

Zaangażowaliśmy się we wsparcie naszych partnerów biznesowych w covidowym kryzysie. Wśród podjętych przez nas działań były m.in.: dopasowanie odpowiedniej polityki dostaw i regulacja płatności, dostarczanie analiz i informacji z poszczególnych etapów wsparcia rządowego tzw. „tarcz”, odpowiednio dobrane działania inwestycyjne. To wszystko złożyło się na to, że żadna z naszych stacji nie musiała zaprzestać działalności w okresie największego załamania sprzedaży w covidzie, a nasi Partnerzy utrzymywali swoje biznesy na stabilnym poziomie. Planowane inwestycje w rozwój sieci nie zostały zatrzymane – uruchomiliśmy kilka nowych obiektów, powstało kilkanaście nowych kawiarni WBC na stacjach DODO bp, przeprowadziliśmy dostosowanie oferty sklepowej do zmienionych warunków rynkowych.

Bezpieczeństwo dostaw

Po pandemicznych doświadczeniach wiemy, że bezpieczniejsze będą te podmioty, które zabezpieczyły swoje dostawy w umowach długoterminowych. Warto tu podkreślić dobrą współpracę Ministerstwa Klimatu oraz Agencji Rezerw Materiałowych z branżą, w ramach której podejmowane są działania wyprzedzające pozwalające na celu neutralizację większości zagrożeń rynkowych.

Zmiana zachowań konsumenckich

Widzimy, że pandemia koronawirusa wpłynęła na zmiany w zachowaniach klientów. Zmienia się więc i oferta na stacjach paliw bp. Zmiany będą koncentrować się wokół customer experience i e-commerce z naciskiem na wygodę, bezpieczeństwo i rozwiązania prośrodowiskowe.

Wydaje się, że pandemia pozostawi po sobie trwałe ślady, które dotkną różnych sektorów gospodarki. Dla przykładu w Chinach, gdzie bp również działa na rynku detalicznym, w tych miastach, gdzie życie wróciło do normalności, korki na ulicach były nawet o 20 proc. większe niż w szczytowym okresie przed pandemią, bo ludzie w miarę możliwości zaczęli unikać komunikacji zbiorowej. Zmienią się też trendy zakupowe. Na przykład nie ma już raczej odwrotu od większej roli zakupów internetowych. Będą też zapewne zmiany dotyczące sposobu wykonywania pracy, w kierunku większego udziału pracy zdalnej, co przełoży się na mniej dojazdów do pracy. Z drugiej strony, przynajmniej w średnim terminie, należy się spodziewać większego udziału turystyki krajowej, co z kolei oznacza większy ruch na drogach. Będą to zatem czynniki wpływające na rynek paliw w różny, często przeciwstawny sposób, na pewno będziemy te zmiany uważnie obserwować i na nie reagować.

Przyspieszenie transformacji

Koronawirus i zawirowania na rynku ropy przyspieszyły potrzebę transformacji. Te wydarzenia pokazały, jak bardzo tradycyjny model biznesowy jest narażony na wahania i zmienność makroekonomiczną i że nie ma już odwrotu od tej zmiany. Jednak tu jest ważne zastrzeżenie – nie da się tego zrobić z dnia na dzień. Dlatego strategią bp globalnie jest przyspieszyć transformację, ale cały czas prowadzić i optymalizować podstawowy model biznesu, po to żeby móc sfinansować rozwój w kierunku niskoemisyjnosci.

W Polsce jesteśmy w dobrym punkcie, jeśli chodzi o transformację energetyczną, nie prowadzimy tu ani wydobycia, ani produkcji. Oczywiście sprzedajemy cały czas tradycyjne paliwa, których ta transformacja na pewno też będzie dotyczyć, ale na to, jako polski odział bp, jesteśmy gotowi. Z punktu widzenia naszych trzech głównych linii biznesowych w Polsce, dobrze wpisujemy się w strategię koncernu. Są też oczywiście potencjalne inne możliwości, przed którymi bp stoi globalnie i które na pewno będzie oceniać również z perspektywy polskiego rynku. Choć dziś naprawdę jeszcze nie wiemy, jakie będą nowe formy mobilności i energia do nich wykorzystywana.

Jesteśmy w sytuacji, gdy wszyscy wciąż korzystają z tradycyjnych paliw, alternatywne rozwiązania, takie jak CNG, LNG czy floty elektryczne, nadal są niszowe i potrzeba czasu, inwestycji oraz wsparcia regulacyjnego, żeby się rozwinęły. Dziś nie jest wciąż do końca przesądzone, która z tych konkurujących ze sobą technologii wygra, ale bp jest na cały ten potencjalny wachlarz możliwości gotowa i będzie go rozwijać.

Źródło: Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna – Raport 2021 (wydawca: BROG B2B)

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.