Prezes UOKiK: Jakość paliw na polskich stacjach to miernik dojrzałości rynku

Udostępnij artykuł

W obliczu problemów i wyzwań, z którymi mierzą się uczestnicy polskiego rynku paliw, w ostatnich latach wyniki kontroli jakości paliw są tym, co może napawać optymizmem – pisze specjalnie dla nas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

tomasz chróstny raport petrolnet

Rok 2024 był kolejnym, który potwierdził wieloletni trend wynikający z corocznych kontroli polskiego systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W ubiegłym roku norm jakościowych nie spełniło ok. 1,75 proc. Próbek pobranych przez inspekcję handlową na zlecenie UOKiK. Inspekcja Handlowa od lat regularnie sprawdza, czy paliwa dostępne na polskim rynku spełniają normy jakościowe. Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy. Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W tej pierwszej prezes urzędu, jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw, przeprowadza losowanie stacji paliw, na których zostaną pobrane próbki benzyn i oleju napędowego. W części krajowej podmioty do kontroli, z jednej strony są typowane w drodze losowania, z drugiej – na podstawie sygnałów od kierowców, innych organów np. Policji i negatywnych wyników z poprzednich lat kontroli, poza olejem napędowym i benzynami, podlegają także LNG i biopaliwa (nie tylko na stacjach paliw, ale też np. w hurtowniach).

O kontrolach jakości paliw

Celem systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw jest eliminowanie oraz przeciwdziałanie transportowaniu, magazynowaniu, wprowadzaniu do obrotu paliw, które nie spełniają wymagań jakościowych.

Regularne kontrole, coraz większą świadomością konsumentów i przedsiębiorców, przyczyniły się do tego, że w Polsce coraz rzadziej mamy do czynienia z paliwami złej jakości. Potwierdzają to raporty publikowane systematycznie na stronach UOKiK.

W 2024 r. Inspekcja Handlowa zbadała jakość paliw na 1851 z ponad 7,9 tys. stacji paliw oraz 35 innych podmiotów handlujących paliwem w Polsce. Do badań pobraliśmy 1944 próbki paliw, w tym 853 próbki benzyn i 764 oleju napędowego oraz 327 próbek LPG. Testy przeprowadzone w laboratoriach wykazały, że wymogów jakościowych nie spełniały 34 próbki paliw, co stanowi niespełna 1,75 proc. pobranych próbek. To wyraźna poprawa w stosunku do blisko 2,6 proc. W 2023 r.

Kto podlega kontrolom paliw przeprowadzanym przez Inspekcję Handlową:

– Producenci paliw,

– Przedsiębiorcy magazynujący paliwa,

– Hurtownie paliw,

– Stacje paliwowe i zakładowe (w zakresie wszystkich dostępnych gatunków paliw, określonych w przepisach prawa),

– Właściciele i użytkownicy wybranych flot pojazdów,

– Rolnicy wytwarzający biopaliwa ciekłe na własny użytek,

– Przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportowania paliw (wyłącznie na wniosek policji lub w toku czynności wykonywanych przez policję),

– Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu lekki olej opałowy.

Utrzymuje się pozytywny trend            

Analiza wyników kontroli jakości paliw ciekłych pokazuje, że w ostatnich latach jakość oleju napędowego i benzyn w Polsce systematycznie się poprawia. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominował…*

* całą wypowiedź prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego znajdziesz w Liderach Rynku – Dostawcy dla stacji paliw. Raport 2025. Kliknij w okładkę i przeczytaj za darmo

LR okladka
NEWSLETTER PETROLNET ZAPISZ SIE

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.