Prywatyzacja Lotosu bez Orlenu i PGNiG-u

Udostępnij artykuł

Minister Skarbu Aleksander Grad w wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej oświadczył, że wyklucza udział PKN Orlen w prywatyzacji Lotosu.Tym samym Ministerstwo Skarbu Państwa potwierdziło swoją wcześniejszą decyzję dotyczącą tej kwestii. Minister Grad powiedział także, że ewentualne uczestnictwo PGNiG-u także nie jest brane pod uwagę przez resort.

Proces pozyskiwania inwestora może rozpocząć się jeszcze we wrześniu i potrwa do końca br. Prywatyzacja Lotosu będzie możliwa najwcześniej w pierwszej połowie 2011 r. Ministerstwu najbardziej zależy na pozyskaniu branżowego inwestora międzynarodowego. Inwestor ma zapewnić, że Lotos pozostanie samodzielną spółką giełdową, a jego główną siedzibą nadal będzie Gdańsk. Przyszły inwestor powinien także utrzymać wszystkie założenia zawarte w programie 10 plus spółki. Resortowi zależy tylko na długoterminowych inwestorach.

Jak ocenia Kamil Kliszcz, analityk Domu Inwestycyjnego BRE Banku, prywatyzacja Lotosu przy takich warunkach może być zniechęcająca dla zagranicznych inwestorów. Podobnie uważa Olena Kyrylenko, analityk KBC Securities – oczekujemy ograniczonego zainteresowania ze strony zachodnioeuropejskich spółek rafineryjnych, gdyż one wola się trzymać z dala od rynków środkowoeuropejskich.

Spekuluje się, że rosyjskie koncerny, Gazprom Neft i Łukoil są zainteresowane kupnem 53 proc. udziału w Grupie Lotos. Jednakże żadna z tych firm oficjalnie nie potwierdziła swojego zainteresowania.

Ostateczną decyzję w kwestii prywatyzacji spółki Lotos podejmie Rada Ministrów. Skarb Państwa posiada w Grupie Lotos 53,19 proc. akcji. 5,02 proc. należy do ING OFE. W rękach pozostałych akcjonariuszy znajduje się 41,79 proc. akcji gdańskiego koncernu. Wartość spółki wycenia się na ok. 2 mld zł. Prywatyzacja umożliwi Grupie Lotos rozwój segmentu wydobycia.

W styczniu tego roku MSP sprzedało 14 milionów akcji Grupy Lotos za 406 milionów zł w formule budowy przyśpieszonej księgi popytu. Była to – w relacji do średniego dziennego wolumenu, jak też i do liczby akcji spółki dostępnych w wolnym obrocie – jedną z największych tego typu transakcji w ostatnich latach w Europie.

Grupa Lotos to drugi po PKN Orlen polski koncern paliwowy. Firma w tym roku kończy największy od lat proces inwestycyjny w rafinerii w Gdańsku. Dzięki nowym instalacjom Lotos będzie w stanie zwiększyć przerób ropy naftowej z blisko 6 do ponad 10 mln ton rocznie.

W roku 1995 Rafineria Gdańska S.A. rozpoczęła tworzenie sieci patronackich stacji paliw, a w 1996 roku powołała spółkę zależną Stacje Paliw Rafinerii Gdańskiej Sp. z o.o. Jej zadaniem była budowa i zarządzanie siecią stacji paliw. W listopadzie 2002 roku, w wyniku restrukturyzacji wewnętrznej Rafinerii Gdańskiej, której celem było utworzenie obecnej Grupy Lotos, Spółka została przekształcona w Lotos Paliwa Sp. z o.o. Spółka Lotos Paliwa otrzymała zadanie zbudowania jednolitej sieci stacji paliw. Od grudnia 2003 roku do prywatnych właścicieli stacji paliw adresowany jest System Partnerstwa Handlowego Lotos.

Opublikowano: 08.09.2010
Aktualizacja: 08.09.2010