Przekąska w służbie przyjemności – wyniki badania

Udostępnij artykuł
Co trzeci Polak sięga po przekąski podczas relaksu, spotkań towarzyskich, a także traktuje je jako jednorazową zachciankę. Dla niewielu mniej, 28 proc. ankietowanych konsumentów, to również sposób na poprawę humoru – tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Bakalland[1]. Producenci stwarzają coraz nowe kompozycje smakowe i propozycje przekąskowe, aby trafić w mocno zróżnicowane gusta i zwyczaje konsumentów.

Co ciekawe, wśród najczęściej wymienianych przekąsek, również tych przyjemnościowych, wcale nie przodują słodycze, wręcz przeciwnie – oprócz czekolady, znalazły się bowiem dopiero poza pierwszą piątką wskazań. Najczęściej padającymi odpowiedziami były świeże owoce i warzywa, jogurty i przetwory mleczne, chipsy i słone przekąski oraz bakalie, w tym orzechy, nasiona oraz suszone owoce – to te produkty, będące świadomym wyborem przekąskowym współczesnego konsumenta, stają się kategorią przyjemnościową. Z dużą aprobatą przyjmowane są także nowe propozycje o zmienionym, bardziej pożywnym składzie znanych dotychczas, niemal tradycyjnych przekąsek. Jako przykład może posłużyć kisiel czy budyń. Dawniej kojarzone z dużym garnkiem gotowanym dla całej rodziny, dziś serwowane w poręcznych, jednoporcjowych opakowaniach. Co ważne, aż 85 proc. polskich konsumentów zwraca uwagę na jakość produktu i to najważniejsza, kluczowa determinanta wpływająca na wybory zakupowe, również przekąskowe. W kontekście nowości producentów, konsumenci kierują się dotychczasowymi doświadczeniami z marką oraz jakością charakteryzującą jej portfolio.

Przekąska wychodząca naprzeciw potrzebom

Nie tylko smak stanowi walor przyjemnościowy. To również komfort związany z drogą, jaką produkt pokonuje od chwili decyzji zakupowej konsumenta do samej konsumpcji. Walorem wzmacniającym funkcję przekąski jest jej rozmiar. Zbyt duże opakowanie oraz zawartość zacierają granicę pomiędzy jeszcze przekąską a już pełnym daniem – ze względu na rozmiar porcji i jej kaloryczność. W dobie troski o figurę może stać się to wadą, aniżeli zaletą produktu. Kieszonkowe porcje przekąsek są zatem idealne do zjedzenia „na raz”, bez wyrzutów sumienia. Są lekkie, niewielkie i mieszczą się do każdej torebki, plecaka czy kieszeni. To umożliwia zabranie ich w dowolne miejsce, a tam – konsumpcję, np. w pracy, w szkole, wśród znajomych, w podróży czy w domu podczas odpoczynku.

– Inspirując się wynikami przeprowadzonych przez nas badań, postanowiliśmy stworzyć przekąskę łączącą w sobie najważniejsze cechy przekąski idealnej, które zostały wskazane przez ankietowanych. BA!rdzo Bakaliowa Tabliczka to kompozycja najwyższej jakości bakalii z pyszną czekoladą – prosty skład zamknięty w niewielkiej tabliczce o gramaturze 65 g, idealny do zjedzenia „na raz”. Rozmiar bakaliowych tabliczek stanowi impuls do tego, aby zabrać ją w dowolne miejsce i tam cieszyć się smakiem oraz przyjemnościowym charakterem przekąski. Dodatkowym atutem jest nasza pozycja lidera na rynku bakalii i batonów zbożowych, dzięki temu konsument z ciekawością i zaufaniem sięga po zupełną nowość, która stworzyła niespotykaną dotąd kategorię przekąskową wśród produktów przyjemnościowych – mówi Małgorzata Strzelec, product group manager, Bakalland.

Zdrowie w wersji instant

Chociaż głównym powodem do sięgania po przekąski dla Polaków jest ochota na coś smacznego (44 proc.), dla wielu osób jest to sposób na jednorazową zachciankę (33 proc.) czy poprawę humoru (28 proc.). Nic dziwnego. Przekąska oznacza chwilę przerwy w pełnym zajęć dniu lub nagrodę za ciężką pracę. Ważne jest, żeby była nie tylko apetyczna i satysfakcjonująca, ale także wartościowa i zdrowa, aby nie wywoływała wyrzutów sumienia. Marka Delecta konsekwentnie „odczarowuje” wizerunek słodkiej przekąski, która kojarzy się z odstępstwem od diety. Nowe produkty z linii „Z serca natury”, zwłaszcza z serii fit, to połączenie idei „czegoś słodkiego”, po co konsumenci chętnie sięgają w chwili spadku energii lub nastroju, z czystym składem, pełnym wartościowych składników.

Polacy chętnie sięgają po przekąski, jednocześnie coraz bardziej zwracając uwagę na ich skład. Rolą producentów jest zatem nie tylko odpowiadanie na gusta smakowe konsumentów, lecz dostosowywanie ich zarówno pod względem gramatury i składu do oczekiwań odbiorców.


[1] Raport Bakalland „Trendy na rynku żywności”, wrzesień 2017, Zymetria.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 13.08.2019
Aktualizacja: 13.08.2019