Przyszłością kącików kawowych jest samoobsługa

Udostępnij artykuł

– Właściciel stacji decydując się na kącik kawowy musi odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: Czy kącik powinien działać samoobsługowo, czy też w sprzedaż kawy powinien być zaangażowany personel? Rozwiązania samoobsługowe są bardziej efektywne i to jest przyszłościowy kierunek dla organizacji kącików kawowych. Jednak samoobsługa nie wszędzie zadaje egzamin. Na mniejszych stacjach paliw, poza wielkimi aglomeracjami, gdzie klienci nie mają jeszcze wyrobionych nawyków picia kawy zastosowanie ekspresów samoobsługowych nie jest zalecanym rozwiązaniem. W takich przypadkach lepiej zaproponować serwowanie kawy przez personel, którego zadaniem będzie edukowanie klienta w zakresie konsumpcji kawy – sugeruje Marek Robacha, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Primulator.

– Pojawia się tu jednak problem przygotowania personelu do takiej roli. Sprzedaż kawy przez personel jest najbardziej efektywna także w tzw. dużych formatach, gdzie personel do serwowanej kawy może zarekomendować szereg innych artykułów, które wymagają przygotowania, np. kanapki na ciepło itp. Samoobsługa doskonale sprawdza się w miejscach, gdzie jest większa lub duża sprzedaż. Ale dla sukcesu rozwiązań samoobsługowych potrzebny jest tzw. wyedukowany klient, czyli taki, który ma sprecyzowane oczekiwania w zakresie rodzaju oraz jakości kawy. Najlepsze miejsca dla samoobsługi to z reguły duże miasta oraz stacje na ruchliwych trasach, gdzie szybkość obsługi ma kluczowe znaczenie – uważa Marek Robacha, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Primulator.