Rynek LPG w Polsce będzie się konsolidował

Udostępnij artykuł

Stabilność rynku wynika z szerokiego i ugruntowanego zastosowania LPG w polskiej gospodarce, jak również korzyści płynących z uniezależnienia odbiorców od politycznie uwarunkowanych dostaw gazu ziemnego. Kluczowa dla stabilności dostaw jest konkurencyjność na rynku, która wpływa na zwiększenie korzyści dla odbiorców.

W ślad za procesami zachodzącymi w całej Europie, rynek LPG w Polsce również będzie się konsolidować. W ciągu ostatnich 3 lat na polskim rynku miały miejsce trzy znaczące transakcje, dotyczące segmentu LPG Shella oraz Łukoila, a także nabycia przez Novatek spółki Intergaz System. Konsolidacja może polegać nie tylko na fuzjach i przejęciach, ale także na specjalizacji w świadczeniu usług na wybranych szczeblach łańcucha logistycznego na rynku gazu płynnego, np. funkcji rozlewni, magazynowania czy przeładunku w terminalach morskich otwartych dla wszystkich operatorów.

LPG jest od 1912 roku wykorzystywany powszechnie jako paliwo do samochodu, a także przyjazne środowisku źródło energii, napędzające firmy i ogrzewające domy. Zgodnie z danymi Polskiej Organizacji Gazu Płynnego trzy czwarte rynku stanowi autogaz. Jednocześnie rola gazu płynnego sprzedawanego w butlach i zbiornikach jest ciągle niedoceniana. Tymczasem gaz płynny stanowi doskonałą alternatywę dla innych kopalnych źródeł energii, w tym gazu ziemnego, węgla i produktów rafinacji ropy naftowej.

Po dynamicznym wzroście sprzedaży gazu płynnego w Polsce w latach 1997-2005, w ostatnim czasie rynek ten ustabilizował się z niewielką tendencja spadkową w latach. W miarę poprawy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także popularyzacji nowych form zastosowania oraz alternatywnych, ekologicznych źródeł energii – do których zaliczany jest LPG – wszystkie segmenty tego rynku mają szansę na wzrost.

Gaz w butlach tradycyjnie największą popularnością cieszy się na obszarach wiejskich i w mniejszych miastach. Zaletą jego stosowania nadal jednak będzie pozostawać elastyczność dystrybucji na obszarach, w których doprowadzenie instalacji gazu ziemnego okazałoby się kosztowne i czasochłonne. Ponadto, szansą dla tego segmentu rynku jest wzrastający poziom zamożności społeczeństwa, za którym idzie popularyzacja nowych form wykorzystania gazu. Są to np. parasole grzewcze – pozwalające na uzyskiwanie ciepła na otwartym powietrzu, zapewniające oszczędność energii kolektory słoneczne czy grille.

Rosnące wykorzystanie gazu do celów technologicznych (przemysłowych i rolniczych) przynosi zwiększanie wolumenu sprzedaży LPG w zbiornikach. Do dalszego rozwoju tego segmentu będą przyczyniać się: wzrost gospodarczy, którego pierwsze sygnały już są widoczne w wielu branżach, a także – podobnie jak w przypadku gazu z butlach – nowe zastosowania LPG, m.in. w zakresie systemów kogeneracyjnych.

O potencjale tego rynku decyduje także sposób pozyskiwania LPG – zarówno w procesie wydobycia gazu ziemnego, jak i procesach rafinacji ropy naftowej – co zapewnia niezależność dostaw. Gaz płynny może być transportowany na duże odległości w cysternach i butlach, zatem – w przeciwieństwie do gazu ziemnego – nie wymaga budowy sieci rurociągowej. Z tego względu gaz płynny stanowi doskonałą formę dywersyfikacji źródeł energii, zapewniającej niezależność dostaw od dostępnej infrastruktury oraz wpływu decyzji politycznych. Dodatkowo, zarówno ze względu na uwarunkowania infrastrukturalne, jak i wysokość cen źródeł energii, LPG może być konkurencyjnym substytutem tych paliw.