Shell otworzył kolejne dwie stacje LNG w Polsce

Udostępnij artykuł

Na początku lutego br. Shell uruchomił nowe stacje LNG w Piotrkowie Trybunalskim i Iłowej. To trzeci i czwarty punkt Shell-LNG w Polsce, a w sumie jest ich już 46 w całej Europie. Jeszcze w tym roku dołączą do nich kolejne stacje w Jędrzychowicach, Gliwicach i Wrześni. Tym samym Shell podejmuje kolejny krok we wspieraniu dekarbonizacji transportu drogowego.

Shell LNG PiotrkowTrybunalski

Stacja w Piotrkowie Trybunalskim jest zlokalizowana przy trasie S8 w kierunku Warszawy. Punkt w Iłowej koło węzła A18 w stronę przejścia granicznego z Niemcami. Obydwa obiekty mieszczą 70 m sześc. LNG – czyli 31,5 ton gazu, co oznacza możliwość zatankowania nawet 150 ciężarówek. Stacje są otwarte całą dobę i wyposażone w szereg udogodnień dla kierowców. Wśród nich m.in. parking, prysznice i strefę gastronomiczną. Każdy korzystający z niej może napić się autorskiej kawy Shell Café, posilić się ciepłym posiłkiem i odpocząć w relaksującym otoczeniu.

Kolejny krok Shell ku transformacji energetycznej

W ogłoszonej w 2021 roku strategii Shell zapowiedział, że stanie się biznesem energetycznym o zerowej emisji netto do 2050 r. Jednym z działań będzie zmniejszanie intensywności CO2 w sprzedawanych przez siebie produktach. Jednym z nich jest LNG, które obecnie kwalifikuje się jako jedna z najczystszych alternatyw, pozwalająca zredukować emisję gazów cieplarnianych pochodzących z samochodów ciężarowych o 22 proc. w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym[1]. Co więcej, samochody zasilane LNG mogą również być tankowane zeroemisyjnym, a nawet ujemnym emisyjnie skroplonym biometanem (bioLNG).

Chcemy aktywnie wspierać naszych klientów w drodze do niskoemisyjności. Polska jest europejskim liderem w transporcie drogowym, dlatego uważamy za priorytet dążyć do dekarbonizacji już teraz. Co więcej, infrastruktura, którą wykorzystujemy dziś do LNG, może być jutro wykorzystana do bioLNG. Jest to możliwe przy nieznacznych modyfikacjach lub nawet bez nich – mówi Michał Niemiec, CRT Sales Manager w Shell Polska.

Oprócz LNG inwestujemy też w inne obszary. Nasi klienci flotowi mogą kompensować emisje CO2 poprzez zakupy kredytów węglowych. A ostatnio oddaliśmy do ich użytku hybrydową kartę Shell Card dla flot elektrycznych i hybrydowych – dodaje.

Zalety LNG

W Polsce docelowo powstanie 11 stacji Shell zasilanych błękitnym paliwem. Oprócz wspomnianych wyżej korzyści związanych z redukcją emisji dwutlenku węgla, LNG wykorzystywane w samochodach ciężarowych ma większą wydajność energetyczną. Jest także efektywne kosztowo. Silniki napędzane LNG emitują niemal 50 proc. mniej hałasu w porównaniu z silnikami diesla o dużej mocy. Dzięki temu mogą przyczynić się do poprawy samopoczucia kierowców i umożliwić wykorzystanie floty w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu. To korzystne np. w przypadku zaopatrywania sklepów poza godzinami szczytu na obszarach mieszkalnych.


[1] Redukcja emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu paliwowym opiera się na aktualnych normach zarządzania jakością ISO 9001 oraz wartościach emisji EPA i GREET. „Emisje gazów cieplarnianych” obejmują CO2, metan i N2O.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2021 

> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.