Sprzedaż FMCG na stacjach spadła o 10 proc.

Udostępnij artykuł

Duże spowolnienie sprzedaży pozapaliwowej na stacjach dało się już odczuć w ostatnim kwartale 2009 r., choć jeżeli chodzi o cały ubiegły rok to sprzedaż FMCG na stacjach zrzeszonych w sieci odnotowała pond 6 proc. wzrost. Jednak już pierwsze cztery miesiące były dużo gorsze dla tego segmentu sprzedaży i zanotowały 10 proc. spadek. Kryzys przeżywa cała sprzedaż produktów szybko rotujących w Polsce – w pierwszym kwartale tego roku spadła ona o ponad 12 proc. Produkty szybko rotujące sprzedawane na stacjach benzynowych stanowią niecałe 5 proc. całego rynku sprzedaży FMCG w Polsce.

– Jednym z czynników zmniejszających konkurencyjność stacji paliw są rozwijające się sklepy typu convenience, których z roku na rok przybywa w Polsce – uważa Maciej Rzentarzewski, analityk firmy badań marketingowych Nielsen. Obecnie według szacunków Nielsena jest ok. 10 500 tego typu sklepów w porównaniu do 10 200 w 2008 roku. Sklepy te mają konkurencyjne godziny otwarcia do stacji benzynowej oraz oferują niższe ceny, niż na stacjach.

Wśród produktów FMCG sprzedawanych na stacjach sieciowych najwięcej stanowią papierosy – 32 proc. oraz alkohol – 30 proc. Dużą część koszyka zajmują także napoje – 14 proc. oraz karty do tel. i słodycze – odpowiednio 11 i 10 proc.

Nielsen jest wiodącym globalnym dostawcą badań marketingowych, systemów i narzędzi analitycznych wraz z profesjonalnym wsparciem i obsługą klienta. Głównym celem jest ułatwienie klientom lepszego zrozumienia rynku i osiągnięcia tym samym sukcesu na skalę światową. Klientami Nielsena są praktycznie wszyscy czołowi producenci oraz detaliści działający na rynku dóbr konsumpcyjnych, jak również firmy oferujące konsumentom innego typu produkty czy usługi. Klienci wykorzystują usługi firmy do określenia swojej pozycji rynkowej, analizy dynamiki rynku, rozwiązywania problemów marketingowych i sprzedażowych, oraz do identyfikacji możliwości wzrostu.

Opublikowano: 09.09.2010
Aktualizacja: 09.09.2010