Sprzedaż FMCG wzrosła o 5,2 proc.

Udostępnij artykuł

Słowacja i Czechy odnotowały spadek sprzedaży FMCG. Niemcy miały stabilną sprzedaż (wzrost na poziomie 0.5 proc.).
Stacje benzynowe jako alternatywny kanał sprzedaży mogły być wystawione na negatywne skutki spowolnienia gospodarczego – mówi Maciej Rzentarzewski, analityk firmy AC Nielsen Polska. – Analiza danych pokazuje jednak zupełnie inny obraz sprzedaży FMCG na stacjach paliw. Dynamika wartości sprzedaży w roku 2009* wyniosła 5.2 proc., co jest zbliżonym wynikiem do dynamiki FMCG całego kraju.

Wyraźne spowolnienie było widoczne dopiero w ostatnim kwartale 2009, kiedy to dynamika FMCG rok do roku na stacjach wyniosła zaledwie 0,3 proc. (cała Polska w analogicznym okresie osiągnęła wzrost 4,5 proc.). Warto tutaj także zwrócić uwagę na fakt, że sprzedaż na stacjach rosła pomimo spadku ich liczby w roku 2009.

Z najnowszych wyników badania populacji sklepów w Polsce przeprowadzonego przez Nielsen w 2009 wynika, że liczba stacji w Polsce spadła o 4 proc. w stosunku do roku 2008. Spadek liczebności odnotowały głównie stacje niezależne, natomiast liczba stacji sieciowych wzrosła za sprawą rozwoju placówek franczyzowych. Pomimo trendu spadkowego, stacje niezależne w dalszym ciągu stanowią blisko połowę wszystkich stacji w Polsce.
 

Opublikowano: 28.06.2010
Aktualizacja: 28.06.2010