Sprzedaż w lutym lepsza niż przed rokiem

Udostępnij artykuł
Jak wynika z danych CMR, w lutym 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do lutego 2018 r. wzrosła o 10 proc., a liczba transakcji była o prawie 5 proc. wyższa niż przed rokiem. W porównaniu ze styczniem 2019 r. obroty obniżyły się o 2,8 proc., natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 1 proc.

Luty jest o 3 dni krótszy od stycznia, dlatego w ujęciu mdm większość kategorii w tym miesiącu odnotowuje spadki zarówno w wartości sprzedaży, jak i w liczbie transakcji. W tym roku uwagi na dość wysokie jak na luty temperatury (w niektórych dniach dochodziły one do kilkunastu stopni Celsjusza) sprzedaż niektórych kategorii szczególnie wrażliwych na pogodę była wyższa niż w styczniu br. Wzrost liczby transakcji w porównaniu z ubiegłym miesiącem odnotowały np. piwo, napoje gazowane oraz niegazowane czy wody (liczba paragonów z tą kategorią była o 5 proc. wyższa niż w styczniu).

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– LUTY-MARZEC 2019 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Wzrost o ponad 10 proc. w ujęciu rocznym, to efekt zarówno wyższej liczby transakcji, jak i większego koszyka – w lutym w lutym 2019 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m kw. średnio 14,84 zł, o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost średniej wartości koszyka widoczny jest również w supermarketach 301-2500 m kw. (w lutym 2019 r. wyniosła ona około 30 zł, o ponad 3 proc. więcej niż rok wcześniej), jednak mniejsza niż przed rokiem liczba transakcji przełożyła się ostatecznie na spadek obrotów w tym kanale o 4,4 proc. w ujęciu rocznym i o 5,4 proc. w ujęciu miesięcznym.

Jak pokazują dane CMR, w porównaniu z dość chłodnym lutym 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300 m kw. wyraźnie zwiększyła się w tym czasie sprzedaż m.in. piwa (liczba paragonów z tą kategorią była o 9 proc. wyższa niż rok wcześniej, a wydatki na nią zwiększyły się o 16 proc.), napojów, szczególnie gazowanych i energetyzujących i wody. Klienci częściej niż przed rokiem sięgali również po inne ważne dla małego formatu kategorie – papierosy, wódki czyste i smakowe, a także słodycze (głównie batony i wafelki impulsowe). Spadki sprzedaży w porównaniu z zeszłorocznym lutym odnotowały natomiast m.in. kawy i herbaty (sięgnęło po nie 4 proc. klientów mniej niż przed rokiem), wino grzane, a także tanie trunki winopodobne.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.