Sprzedaż w maju gorsza niż rok temu

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, w maju 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m kw. były o 2 proc. wyższe niż w kwietniu, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o 3 proc. W porównaniu gorącym majem 2018 r. liczba transakcji obniżyła się jednak o 3,8 proc.

W maju br. było chłodno i deszczowo, dlatego sklepy małoformatowe odwiedziło w tym czasie mniej klientów niż rok wcześniej, a wartość sprzedaży wzrosła tylko o 3,9 proc. Znacznie mniej udany dla sklepów małoformatowych był już długi weekend majowy, kiedy liczba transakcji była o 6 proc. niższa niż przed rokiem, przy czym duże spadki zanotowały m.in. lody. W pierwszym tygodniu maja br. lody pojawiały się na co dwudziestym paragonie, podczas gdy rok wcześniej podczas majowego wydłużonego weekendu sięgał po nie co dwunasty klient. W całym maju 2019 r. liczba paragonów z lodami zmniejszyła się o 40 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Spadki odnotowały również pozostałe kategorie, dla których pogoda ma kluczowe znaczenie, czyli piwo (o 10 proc. mniej transakcji w maju 2018 r.), woda (spadek liczby transakcji o 17 proc.) oraz inne napoje. Wysokie ceny truskawek i innych sezonowych owoców zniechęcały do robienia przetworów, co przełożyło się na spadek sprzedaży cukru żelującego – wydatki na tę kategorię były o 80 proc. niższe niż przed rokiem.

Wzrosty sprzedaży w maju odnotowały natomiast dwie ważne dla tego kanału kategorie, czyli wódki oraz wyroby tytoniowe. W ostatnim miesiącu klienci sklepów małoformatowych kupili o 5 proc. więcej opakowań papierosów niż rok wcześniej.

Jak pokazują dane CMR, w maju 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m kw. wyniosła 14,87 zł, o 8 proc. więcej niż przed rokiem i o 1 proc. mniej niż w kwietniu 2019 r., kiedy zakupy były nieco większe niż zwykle z powodu nadchodzących świąt. Sklepom małoformatowym udało się w maju zwiększyć całkowite obroty w porównaniu z kwietniem, choć oczywiście duże spadki odnotowały typowo wielkanocne kategorie, takie jak np. dodatki do wypieków czy majonez (wydatki na tę kategorię w maju były o 50 proc. niższe niż w kwietniu). Znacznie większy wpływ Wielkanoc miała na wyniki supermarketów 301-2500 m kw. (z wyłączeniem dyskontów) – w maju ich obroty były o 9 proc. niższe niż w kwietniu.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.