Stacja tankowania pojazdów gazem ziemnym (LNG) szansą na rozwój i wyprzedzenie konkurencji

Udostępnij artykuł
Aby zagwarantować firmie sukces, trzeba bacznie obserwować co dzieje się w otoczeniu i w dobrym momencie podejmować strategiczne decyzje biznesowe. Nie da się nie zauważyć, że samochody ciężarowe zasilane gazem ziemnym zyskują obecnie na popularności, czemu sprzyjają zarówno zmieniające się normy emisji spalin, jak i polityka fiskalna państwa. Czy obecnie wkraczamy w fazę dynamicznego rozwoju tego sektora i na naszych oczach rozpoczyna się rewolucja na rynku paliwowym? Z pewnością tak. I można się jej sceptycznie przyglądać lub, jak w przypadku każdej przełomowej zmiany, stać się jej beneficjentem. Zatem już teraz warto pomyśleć o stacji tankowania LNG i w ten sposób wyprzedzić konkurencję.
Zalety gazu ziemnego jako paliwa w transporcie ciężkim

LNG to wydajne, czyste i ekonomiczne paliwo, które zyskuje na znaczeniu w obliczu coraz bardziej restrykcyjnych norm czystości spalin oraz w związku z poszukiwaniem przez firmy transportowe rozwiązań w zakresie optymalizacji kosztów. Warto podkreślić, iż technologia zasilania pojazdów gazem ziemnym została już doskonale dopracowana przez wiodących dostawców ciągników siodłowych. Rozwojowi tego rynku sprzyja dodatkowo polityka fiskalna naszego państwa w postaci zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych. Warto zatem wykorzystać pojawiającą się w otoczeniu szansę i iść z duchem czasu i postępu. Dotyczy to zarówno firm transportowych jak i właścicieli stacji paliw.

W przeciwieństwie do powszechnie stosowanego oleju napędowego gaz jest paliwem przyjaznym dla środowiska dzięki znaczącemu ograniczeniu emisji tlenków azotu, dwutlenku węgla oraz prawie całkowitemu wyeliminowaniu emisji cząstek stałych. Ponadto znaczne ograniczenie hałasu otwiera przewoźnikom nowe perspektywy biznesowe w strefach ograniczonego ruchu miejskiego, czy też w zakresie dostaw nocnych. Gaz ziemny wyraźnie deklasuje także olej napędowy pod kątem kosztów zużycia paliwa, dlatego też coraz więcej przewoźników decyduje się na wymianę floty na pojazdy zasilane metanem. Jednakże wciąż barierą hamującą rozwój tego rynku jest niedostateczna infrastruktura do tankowania, dlatego to właśnie teraz jest najlepszy moment, aby pomyśleć o stacji tankowania gazem ziemnym skroplonym (LNG), który opcjonalnie może być wyposażony w moduł CNG.

Rys. 1. Schemat stacji LNG, z opcjonalnym modułem CNG
Jak wybrać dostawcę gazu?

Zapotrzebowanie na gaz ziemny wykorzystywany jako paliwo w transporcie będzie z pewnością gwałtownie rosnąć. Należy więc zabezpieczyć łańcuch produkcji i dostaw LNG, aby klienci, którzy już zdecydowali się na takie rozwiązanie lub zrobią to w przyszłości, mieli zapewniony stały dostęp do tego paliwa. Takie szerokie możliwości w zakresie zaspokojenia wzrastającego popytu posiada spółka Novatek, która dysponuje bogatymi złożami gazu i z myślą o naszym rodzimym rynku oraz innych krajach nadbałtyckich wraz z partnerem uruchomiła w obwodzie leningradzkim zakład Cryogas-Vysotsk. Jest to fabryka skraplania wraz z terminalem eksportowym na brzegu Zatoki Fińskiej, którego spółka Novatek jest większościowym udziałowcem.

Fot. 1. Fabryka skraplania gazu ziemnego Cryogas-Vysotsk

Ponadto rozpoczęto projektowanie i budowę średniej skali terminalu przeładunkowego LNG o wydajności około 300 tys. ton rocznie w porcie w Rostocku w Niemczech. Powyższe atuty firmy Novatek, w połączeniu z możliwościami finansowania inwestycji oraz własną flotą autocystern, a także doświadczony zespół specjalistów w zakresie obsługi klientów i logistyki to unikalny na naszym rynku zestaw stanowiący o przewadze konkurencyjnej. A to przekłada się na gwarancję ciągłości dostaw gazu ziemnego o najwyższej jakości, nawet przy gwałtownym wzroście popytu, który prognozowany jest na najbliższe lata przez wielu analityków.

Rys. 2. Łańcuch dostaw LNG Novatek

Firma Novatek Polska nie tylko dostarcza gazowe paliwo, ale z uwagi na możliwości techniczne oraz finansowe buduje tego typu obiekty dedykowane konkretnym przewoźnikom lub stawia je na samodzielnych lub sieciowych ogólnodostępnych stacjach paliw. Stanowią one najczęściej uzupełnienie infrastruktury do tankowania paliw tradycyjnych. Tego typu obiekty budowane są przez Novatek obecnie zarówno w Niemczech jak i w Polsce. Dzięki temu w ciągu najbliższych kilku lat w obu krajach powstanie sieć stacji w najbardziej kluczowych komunikacyjnie miejscach. Jedna z takich stacji, zlokalizowana przy trasie A4 w pobliżu zachodniej granicy, już wkrótce zostanie oddana do użytkowania, a kolejna zostanie wybudowana przy trasie A1 przy granicy z Czechami.

Koszty budowy i czas trwania inwestycji

Przebieg procesu inwestycyjnego w przypadku budowy stacji tankowania LNG wynosi najczęściej od kilku do kilkunastu miesięcy i uzależniony jest w głównej mierze od terminów oczekiwania na odpowiednie decyzje i pozwolenia wydawane przez organy administracyjne. Usługi firmy Novatek Polska obejmują kompleksową realizację inwestycji – od prac projektowych, uzyskania stosownych pozwoleń, realizację budowy, po otrzymanie zgody na użytkowanie obiektu. Doradztwo i opracowania koncepcji obejmują rozwiązania techniczne, ekonomiczne i finansowe. Ponadto Novatek finansuje koszt zakupu i montażu urządzeń, a także zajmuje się dozorem technicznym stacji oraz zapewnia stałe dostawy gazu o wysokiej jakości, którego poziom w zbiornikach jest zdalnie monitorowany.

Podsumowanie

O skroplonym gazie ziemnym jako paliwie ekologicznym i ekonomicznym nie da się już mówić jedynie w kategoriach przyszłości. To dzieje się już tu i teraz. Warto więc poważnie rozważyć ten kierunek rozwoju własnej firmy, aby nie przeoczyć pojawiającej w otoczeniu szansy. Kto wie jaka i kiedy znów pojawi się w branży paliwowej.

Tekst powstał przy współpracy z firmą Novatek.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 30.10.2019
Aktualizacja: 30.10.2019