W ubiegłym tygodniu władze koncernu oficjalnie potwierdziły zamiar wydzielenia ze struktury spółki operującej międzynarodową siecią stacji paliw m.in. w Polsce.
Koncern poinformował o rozpoczęciu na giełdzie w Oslo procedury debiutu giełdowego (IPO) nowej spółki Statoil Fuel i Retail. Zdaniem analityków firma może być warta 1,6 mld dolarów.
Statoil nie jest pierwszym koncernem, który wydziela ze swojej struktury działalność związaną z detaliczną sprzedażą paliw. Wielkie marki paliwowe chcą skupić się na przynoszącej najwięcej zysków działalności związanej z eksploatacją złóż ropy i gazu. Stacje paliw i sprzedaż detaliczna staje się dla wielkich graczy działalnością marginalną.
ConocoPhillips zmniejszył swoją sieć detaliczną o 55,4 procent, ExxonMobil o 38,5 procent. Shell sprzedaje stacje w kilku krajach Europy. Sieć będzie mniejsza o 29,8 procent. Koncern BP sprzedał wszystkie swoje stacje w USA (nadal prowadzą działalność pod marką BP), Chevron na początku roku zapowiedział restrukturyzację sieci.
Przygotowana do wydzielenia oraz IPO sieć stacji Statoil to 2300 obiektów w Skandynawii, krajach bałtyckich, Polsce i Rosji. Obejmuje także segment odpowiedzialny za sprzedaż olejów, smarów oraz paliw lotniczych i morskich.
Statoil nie chce pozbywać się kontroli na segmentem detalicznym. Władze firmy chcą zatrzymać w swoich rękach co najmniej połowę akcji. Debiut giełdowy planowany jest jeszcze w czwartym kwartale tego roku, o ile nie zmieni się sytuacja na rynku.
Koncern Statoil w dwóch trzecich należy do norweskiego rządu, który zaakceptował planowane zmiany.
Statoil skupi na poszukiwaniu i eksploatacji złóż ropy i gazu w obu Amerykach, Afryce na Bliskim Wschodzie. Chce w ten sposób zrekompensować spadek wydobycia i mniejsze zasoby na Morzu Północnym.
Segment detaliczny, który obecnie ma niewielki udział w przychodach koncernu, będzie, jako samodzielna spółka, jednym z największych podmiotów notowanych na giełdzie w Oslo.
Statoil Poland, spółka norweskiego koncernu Statoil obecna jest w Polsce od 1992 roku. Statoil posiada w Polsce sieć 297 stacji paliw (186 – stacje własne typu Premium pod logo Statoil, 48 –stacje własne pod logo 1-2-3 oraz 63 stacje franczyzowe). Firma zajmuje się również dostawami lekkiego oleju opałowego oraz gazu płynnego do odbiorców przemysłowych i prywatnych. W swojej ofercie posiada także szeroką gamę środków smarnych, olejów przemysłowych i silnikowych najwyższej jakości.