Swiatła od świtu do zmierzchu

Udostępnij artykuł

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowcy powinni używać świateł mijania przez całą dobę. W okresie od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza osoba, która kieruje pojazdem zamiast świateł mijania może jednak używać świateł do jazdy dziennej. – Oświetlenie do jazdy dziennej to nowość, na polskim rynku. Zainteresowanie takim rozwiązaniem stale rośnie wśród kierowców, ponieważ jest to nowe i praktyczne rozwiązanie. Dla wielu z posiadaczy czterech kółek liczy się również design samochodu, który podkreślą lampy DRL. Liczba zwiększa się, widzimy to u naszych dystrybutorów, którzy otrzymują coraz więcej zapytań o ten produkt od kierowców – mówi Tomasz Supady, ekspert Philipsa.
Czy warto, aby w ofercie stacji znalazło się oświetlenie do jazdy dziennej? – : Zestaw do jazdy dziennej powinny się znaleźć na stacjach, gdzie gro klientów stanowią osoby zainteresowane motoryzacją i o większej zasobności portfela. Koszt zestawu oświetlenia do jazdy dziennej to około 500-600 zł – wyjaśnia Tomasz Supady.

Nowe regulacje prawne sprzyjają zwiększaniu się zainteresowania światłami do jazdy dziennej. Dotychczas mieliśmy do czynienia z poważnymi ograniczeniami prawnymi: Zgodnie z przepisami w pojazdach, które były wyposażone w światła do jazdy dziennej przy uruchamianiu silnika powinny samoczynnie włączać się również tylne światła pozycyjne (barwy czerwonej). Jednakże większość nowych samochodów, które fabrycznie zostały wyposażone w światła dzienne nie miała funkcji automatycznego uruchomiania tylnych świateł pozycyjnych. Zatem zgodnie z polskim prawem używanie takiego oświetlenia było nielegalne. To się jednak zmieniło. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 4 maja 2009 roku (Dz. U. Nr 75/2009, Poz. 639) obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, jak i oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami przeznaczonymi do jazdy dziennej. Zapis ten odnosi się do pojazdów rejestrowanych od 1 stycznia 2010 r.

W przypadku pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy przed tą datą dopuszczona została taka instalacja świateł do jazdy dziennej, przy której działają także tylne światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Zgodnie z prawem auta te mogą posiadać również instalację, która włącza jedynie przednie światła dzienne bez jednoczesnego uruchamiania tylnych świateł pozycyjnych. W pojazdach rejestrowanych przed 1 stycznia 2010 r. jazda z włączonymi tylnymi światłami pozycyjnymi jest zatem dopuszczalna ale nie jest obowiązkowa.
– Obowiązek jazdy na światłach dziennych powoduje zwiększone zapotrzebowanie na żarówki mijania o wydłużonej trwałości oraz na dodatkowe systemy zastępujące fabryczną instalację świateł dziennych; Tutaj jednak należy bardzo uważać na dopuszczenia i homologacje takich niefabrycznych świateł – przestrzega Andrzej Przybylski, ekspert z Osram.