Czesi piją najwięcej kawy w Europie Środkowej, ale mają tylko minimalną przewagę nad Węgrami. Z okazji obchodzonego na całym świecie od 15 lat Światowego Dnia Kawy, który przypada 29 września, Grupa MOL zebrała dane na temat zwyczajów spożywania kawy przez podróżnych odwiedzających stacje benzynowe w niektórych krajach regionu.
Czechy, Węgry, Chorwacja – tak wygląda obecnie regionalne podium konsumentów kawy na podstawie statystyk konsumpcji zebranych na stacjach paliw Grupy MOL przez pierwsze osiem miesięcy 2024 roku. Między styczniem a sierpniem tego roku na stacjach MOL sprzedano ponad 40 milionów filiżanek kawy, co oznacza, że osoby mieszkające w regionie spożywały ponad 120 filiżanek kawy na minutę.
Jeśli chodzi o smak, różnice między krajami są znacznie większe. W Polsce czołową trójką kaw wybieranych na stacjach MOL Polska między styczniem a sierpniem tego roku były: kawa z mlekiem, kawa czarna i latte. Na Węgrzech z kolei wyraźnie przoduje kategoria espresso, a za nią cappuccino i latte. Podobnie sytuacja wygląda w sąsiedniej Słowacji, gdzie prym wiodą espresso i lungo. Espresso i cappuccino znalazły się również na podium w Serbii, ale drugie miejsce zajmuje tam espresso z mlekiem. Czesi celują w latte, americano, cappuccino, podczas gdy Chorwaci preferują espresso macchiatto, espresso i cappuccino, jeśli chodzi o wybór kawy.
Grupa MOL jest w stanie zaspokoić te zróżnicowane potrzeby tylko poprzez ciągłe monitorowanie wyborów klientów i dostosowywanie smaku do oczekiwań. Dzięki informacjom zebranym wśród klientów do oferty dołączyła niedawno nowa mieszanka. Zatem oprócz średnio palonego stopu arabiki i robusty, tradycyjnie charakterystycznego dla kaw MOL’s Fresh Corner, dostępna jest teraz również brazylijska arabica o łagodniejszym smaku. Oczywiście lokalizacja i skład również wpływają na smaki: bogate, intensywne, aromatyczne, charakterystyczne napoje na bazie espresso (latte, cappuccino, lungo) są wytwarzane z mieszanki arabiki i robusty, podczas gdy 100% brazylijska kawa arabica jest zwykle stosowana w kawach o słodszym smaku, bardziej miękkich i kremowych (flat white, espresso, espresso macchiato).
Stacja Benzynowa & Convenience Store
>> kliknij, aby zapoznać się z BEZPŁATNYM pełnym wydaniem <<
Nowa mieszanka na stacjach MOL Polska
Warto przypomnieć, że pod koniec kwietnia tego roku na stacjach MOL Polska wprowadzona została nowa mieszanka kawy Fresh Corner, która już w pierwszym miesiącu przyciągnęła uwagę kierowców i kawoszy, sprzedając się o 12% niż w maju poprzedniego roku i o 15% lepiej, niż w kwietniu 2024. Przed wprowadzeniem jej na stacje przeprowadzono testy jakości w siedmiu krajach (w tym w Polsce), w których wzięło udział ponad 2000 klientów. Nowa mieszanka wypalana jest w palarni Roastar w miejscowości Polgárdi, pod opieką specjalistów certyfikowanych przez SCA (Speciality Coffee Association). Od początku swojej obecności w Polsce spółka sprzedała już ponad 12 mln kubków kawy.
Obszar gastronomiczny jest częścią szerszego obszaru produktów pozapaliwowych, które mają ważną rolę do odegrania w realizacji przez Grupę MOL długoterminowej strategii rozwojowej Shape Tomorrow. Zakłada ona, w porównaniu do 2021 roku, podwojenie sprzedaży produktów ogólnospożywczych do 2025 r. i potrojenie jej do 2030 r. Pozwoli to segmentowi detalicznemu (usług konsumenckich) osiągnąć do 2030 r. wynik EBITDA w wysokości 1 mld USD rocznie.
źródło: MOL
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.