TNS OBOP: 10 procent Polaków wybiera nowe auto

Udostępnij artykuł

W zdecydowanej większości (89 proc.) Polacy wybrali auta używane, choć niewielka grupa badanych, odmiennie w stosunku do wcześniejszych planów, dokonała zakupu auta fabrycznie nowego.
Jak pokazują wyniki badania Intencja zakupu samochodu 2010, Polacy są realistami jeśli chodzi o swoje inwestycje motoryzacyjne. Plany zakupu auta w dużym stopniu pokrywają się z rzeczywistymi inwestycjami.
W kolejnych edycjach cyklicznego badania TNS OBOP jedynie w 2006 r. różnica między planami (które deklarowało 7 proc. Polaków), a ich realizacją (10 proc. Polaków) była znacząca, od 2007 r. plany zakupowe znajdują stosunkowo dokładne odzwierciedlenie w późniejszych zakupach.
Planujący zakup na początku 2009 roku myśleli głównie o autach używanych (92 proc. z nich), 6 proc. zamierzało nabyć fabrycznie nowy pojazd, a 2 proc. nie podjęło jeszcze decyzji jakie auto wybiorą. Odsetek osób, które następnie w ciągu roku faktycznie zdecydowały się na fabrycznie nowy samochód, był nieco wyższy od planowanego i wyniósł 11 proc., pozostałe 89 proc. wybrało auto używane.

– Wyniki badania pokazują, że Polacy dokonują zakupu samochodu w sposób planowy i nie ma tutaj miejsca na spontaniczne decyzje. Deklaracje dotyczące intencji od lat znajdują potwierdzenie w poziomie rzeczywistych zakupów. Jedynym obszarem, w którym plany Polaków mogą ulec pewnej modyfikacji, jest zmiana pierwotnej intencji zakupu auta używanego na samochód prosto z salonu. W 2009 r. obserwujemy znaczący odsetek osób, które właśnie w tym kierunku zmieniły zdanie. Pozostaje mieć nadzieję, że ten trend utrzyma się w roku bieżącym. – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
 

Informacje o badaniu:
Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 21 styczeń – 7 luty 2010 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1971.

 

Opublikowano: 19.08.2010
Aktualizacja: 19.08.2010